De mooiste wandelingen in de Ardennen
Deze tekst is met toestemming overgenomen uit 'De mooiste wandelingen in de Ardennen' van Uitgeverij Lannoo.

Klik hier voor een routekaart

Enthousiast over deze route? Koop dan nu het boek!

Champlon (16 + 22 km)
Tweedaagse tocht naar de vallei van de Ourthe

Op deze tweedaagse wandeling beweegt u zich - althans als u ze tijdens het hoogseizoen loopt - tussen absolute rust en hectische drukte. Het vertrekpunt ligt bij Barrière de Champlon, een waterscheidingskam tussen de Ourthe en de Lesse, aan de rand van het uitgestrekte Forêt de Freyir. De wandeling begint in open veld en eindigt in de besloten valleien van kleine zijbeekjes van de Ourthe. Etappeplaats La Roche-en-Ardenne is de toeristische hoofdstad van de eigenlijke Belgische Ardennen. In de zomer stromen er zoveel kampeerders, wandelaars, fietsers en kajakkers samen, dat het lijkt alsof het stadje uit zijn voegen zal barsten. Dat dankt La Roche aan zijn schitterende ligging: in de diepe, dichtbeboste vallei van de Ourthe. Als u eenmaal naar het zuiden trekt, laat u de drukte al vlug achter u. De meeste toeristen blijven in de vallei van de Ourthe.

Kaarten Topografische kaarten NGI, 1/25.000: 60/1-2 en 60/5-6.

Bewegwijzering De eerste dag volgt u de wit-rode bewegwijzering van het Grote-Routepad 14. Het parcours van de tweede dag is meestal niet bewegwijzerd.

Aard van de weg De eerstedag is er iets voor halweg een kort steil klimmetje. Verder zijn er bijna geen moeilijkheden. De tweede dag zijn de hellingen soms vrij lang maar nooit erg steil, op een nijdig stukje in het begin na.

Parkeren Er is een vrij ruime parkeerplaats op het pleintje voor de kerk van Champlon.

De wandeling

Eerste dag

Beginpunt Als u op de parkeerplaats staat met de kerk van Champlon aan uw rechterhand, neemt u het straatje in de linkerhoek van het pleintje. Dat straatje loopt u op, voorbij de ingang van een sportterrein.

De weg naar Romchampay
Op een kruispunt steekt u over en neemt u de weg schuinrechts; vanaf hier kunt u de wit-rode bewegwijzering van de GR 14 volgen. U blijft de asfaltweg volgen naar Journal. Vanaf de weg hebt u een weids uitzicht over het dorpje en zijn omgeving. U blijft doorlopen tot u een honderdtal meter links van de kerk van Journal aankomt, op een kruispunt waar verscheidene wegwijzers staan. U slaat af naar links, richting La Roche, door de rue de Grande Journal. U daalt over een asfaltweg af naar een ondiepe vallei, waar u een beek oversteekt en verder de weg volgt in de richting van Vieux Grinchamps, tot op een kruispunt waar een rustbank staat. U steekt het kruispunt over, een paar meter de asfaltweg op. U gaat dan meteen naar rechts tussen enkele huizen door, een weg op die met grove keien verhard is. Ter hoogte van het laatste huis, een gerenoveerde boerderij, duikt u het bos in, een donkere tunnel van dichte sparren. U moet door een beekje waden of er proberen overheen te springen. Op een open plek sluit het pad aan op een vrij brede bosweg. U loopt die op naar rechts, aan de rand van een vallei waarin boompjes zijn aangeplant. Op het einde komt u bij een asfaltweg. U gaat die naar rechts op en steekt meteen een brug over. Daarna klimt de weg vrij steil op. Op de flanken van de smalle vallei is goed te zien hoe intensief hier aan bosbouw wordt gedaan: er zijn open plekken waar alle bomen gekapt zijn en stroken nieuwe aanplant waar jonge coniferen netjes in het gelid staan. Als u de top van de heuvel bereikt bij de Calvaire (1), een eenvoudig houten kruis op een natuurstenen sokkel, gaat u naar links en daalt u af over een steile aardeweg. Na goed 200 m neemt u op een splitsing de weg links, opnieuw het bos in. Nog eens een kleine 200 m verder verlaat u de brede bosweg en neemt u aan uw linkerhand het smalle paadje dat slingerend tussen de bomen loopt. Na een steile afdaling steekt u via een bruggetje een beek over, waarna het pad meteen weer omhoogloopt. Stilaan duikt aan de linkerkant de kerk van Vecmont weer op. Het pad wordt breder en uiteindelijk komt u op een asfaltweg. Links van u staat de kerk, maar u loopt de weg op naar rechts. Het asfaltweggetje leidt u recht naar Ronchampay. Als u aan de rand van het gehucht komt, slaat u tweemaal af naar rechts, tot u bij een soort pleintje komt. U hebt nu ongeveer 8 km afgelegd.

Door de vallei van de Bronse naar La Roche
Voor een houten kruis slaat u links af. Aanvankelijk loopt u over een asfaltweggetje, maar dat gaat al vlug over in een onverharde landbouwweg. U hebt hier een heel weids uitzicht, maar uw eindoel voor vandaag, La Roche, krijgt u nog niet te zien. Het stadje ligt verscholen achter de beboste heuvelruggen voor u uit. Uiteindelijk is er geen echt pad meer. U loopt een weide in en draait aan de rand daarvan naar links, in de richting van de weg tussen La Roche en Champlon. Op de weg naar rechts en na een kleine 300 m opnieuw naar rechts, van de weg af en een met stenen verhard karrenspoor op. Het eerste zijpad aan uw linkerhand negeert u; op een grotere splitsing gaat u naar rechts en loopt u verder naar beneden. Voorbij enkele caravans wandelt u over een smal graspad een diepe vallei in, die recent is kaalgekapt. Geleidelijk wordt het pad weer breder en op de bodem van de vallei steekt u een gammel bruggetje over. Het pad wordt nog breder en sluit ter hoogte van een brug (2) aan op een asfaltweg. Die loopt u naar links op. Het is een heel rustige weg, waar u nauwelijks gestoord wordt door ander verkeer. U blijft die asfaltweg volgen, hoewel hier en daar paden verleidelijk tussen de bomen lopen. De vallei die u volgt, is die van de Bronse-beek en die leidt u uiteindelijk weer naar de hoofdweg tussen La Roche en Champlon. Onderweg passeert u de huizen van Grande Strument (3) (strument = nauwe vallei). U verlaat daar de asfaltweg en neemt de aardeweg aan uw linkerhand. Als u bij de hoofdweg aankomt, steekt u over en gaat u even naar links. Dan slaat u af en volgt u verder de wit-rode bewegwijzering. U loopt naar boven tot aan de rand van het bos. Net voor u onder een hoogspanningslijn doorloopt, gaat u een veldweg op naar rechts, die u blijft volgen langs de rand van het bos. Zo komt u uiteindelijk weer op een asfaltweg, die u opgaat in de richting van La Roche. U komt zo aan op de Place du Bronze en bent meteen in het centrum van het stadje.

Tweede dag

Beginpunt U keert het kantoor van La Roche (place du Marché 15) de rug toe en u gaat naar rechts, in de richting van de brug over de Ourthe.

Opklimmen naar Nives
Aan de overkant van de Ourthe loopt u rechtdoor en volgt u de wegwijzer naar Hives. Dat betekent dat u al vlug de hoofdweg naar Saint-Hubert verlaat en aan uw linkerhand de asfaltweg naar boven neemt. Dit traject valt samen met de plaatselijke wandeling nr. 8. Op een splitsing ter hoogte van een kruisbeeld verlaat u ook de weg naar Hives: u houdt rechts aan, richting Petite en Grande Strument. U komt bij een bruggetje over een beek en gaat rechtdoor, naar de watermolen. Bij de watermolen (4), aan het einde van de verharde weg, neemt u het smalle pad rechtdoor en u blijft dat volgen. Hier begint een klim van een goede halve kilometer, die u omhoog brengt vanuit de vallei van de Bronse-beek. Het pad wordt plots weer breder en verhard, en loopt onder een hoogspanningslijn door. U kruist achtereenvolgens een bosweg en een pad, en blijft rechtdoor lopen, tot u op een geasfalteerde weg komt aan de rand van Hives. Op een splitsing met een kruisbeeld gaat u naar rechts, verder wandeling nr.8 volgend. En zo bereikt u dan het dorp Hives, 4 km vanaf het beginpunt.

Via de Vallée des Tombes en Erneuville terug naar Champlon
U slaat de eerste straat aan uw rechterhand in, opnieuw bij een kruis, en daalt geleidelijk af naar de Vallée des Tombes (5) (links aanhouden op een kleine splitsing, rechts houdt de weg op). Vanuit het open veld loopt u ook weer het bos op de bodem van de vallei in. De vallei heeft haar naam gekregen omdat er enorme rotsblokken liggen die aan grafstenen doen denken. Op de bodem van de vallei de beek oversteken en aan de overkant de weg naar links volgen. Zo loopt u naar het gehuchtje Lavaux, waar u op de dwarsweg bij het kruisbeeld naar rechts gaat. Daarna slaat u de eerste weg aan uw linkerhand in. Vanuit de vallei van de beek klimt u geleidelijk weer op naar hoger gelegen land, maar het hoogteverschil is niet spectaculair en de klim helemaal niet zwaar. Het is wel zo dat u nog nauwelijks zult afdalen tot onder de 400 m. U blijft de geasfalteerde weg volgen, voorbij een waterplas en tot aan de rand van een bos. Daar houdt de verharding op. Op een splitsing houdt u rechts aan en blijft u op de volgende splitsingen en kruispunten rechtdoor lopen, recht op Erneuville af. Dat dorp duikt plotseling voor u op als u vanuit het bos op een verharde weg aankomt. U gaat op die weg naar rechts en loopt Erneuville voorbij; op het kruispunt met de kapel gaat u rechtdoor. Hier bent u al 10 km van La Roche verwijderd. De straat loopt onder een hoogspanningsleiding door en op het volgende kruispunt slaat u links af. Op de volgende splitsing loopt u rechtdoor een aardeweg op. U trekt zich niets aan van de talrijke paden die links en rechts het bos inlopen, maar stapt door tot op een asfaltweg. Daar gaat u naar rechts en u blijft doorlopen tot in het gehucht Rámont, vlak bij de N4 tussen Marche-en-Famenne en Bastenaken. Daar kunt u voor de laatste twee kilometer naar Champlon de bewegwijzering van de GR 14 weer volgen.

Hiking-site.nl op Twitter

Share/Bookmark
homezoeken op deze sitetop van de pagina
Vertel vrienden over deze pagina

Laatste wijziging: 27-11-2017

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!