Laatste wijziging:

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]

Ga terug   Hiking-site.nl prikbord > Discussie: wandelgebieden

Discussie: wandelgebieden Weet je leuke routes of wandelgebieden? Deel hier je ervaringen met andere buitensporters.

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 17 June 2010, 18:20
NWijnia NWijnia is offline
Member

Standaard Noord-Finland

Halverwege volgende maand ga ik vier weken rondtrekken door Scandinavië, met de auto en tent. Er zullen uiteraard de nodige wandeltochtjes en misschien ook kanotochtjes op het programma staan, maar daar zal dit keer niet de nadruk op liggen.

Een gebied waar ik nog niet geweest ben is Noord-Finland, dat wil ik deze zomer vooral gaan verkennen. Van Finland ken ik alleen het stukje dat tussen Noorwegen en Zweden is ingeklemd, de omgeving van Kaaresuvanto zeg maar. Ik heb inmiddels al wat gelezen over dat gebied en heb de indruk dat het landschap en klimaat daar overeenkomt met Zweeds Lappland. Daarnaast schijnt het in Finland ook een uurtje later te zijn dan hier.

Zijn er dingen waar je als kampeerder en wandelaar in Finland rekening mee moet houden? Dingen die anders zijn dan in Zweden of Noorwegen (in die landen ben ik inmiddels goed bekend)? Of waar je rekening mee moet houden?

Laatst gewijzigd door NWijnia; 17 June 2010 om 18:26
Met citaat reageren
Oud 17 June 2010, 22:10
Don's schermafbeelding
Don Don is offline
Member

Standaard

Finland is wat dat betreft (en op vele andere gebieden) hetzelfde als Zweden, dus geen zorgen. Probeer Karhunkierros mee te nemen in je hikes nabij Kuusamo. Erg mooi daar
Oud 18 June 2010, 16:19
Member

Standaard

Oké, bedankt voor de tip. Ik had al zo'n idee dat het in Finland niet zo heel anders zou zijn, maar een bevestiging van dat idee is wel prettig. Nog even een goede kaart van (Noord-)Finland kopen en dan komt het allemaal goed.

O ja, hoe zit het met het Engels in die regio? In Zweden en Noorwegen kan ik meestal prima terecht met mijn mix van Zweeds, Noors en Engels, maar Fins ziet er toch een stuk moeilijker uit.

Laatst gewijzigd door NWijnia; 18 June 2010 om 16:22
Met citaat reageren
Oud 18 June 2010, 17:51
Don's schermafbeelding
Don Don is offline
Member

Standaard

Zweeds zou ik maar niet gebruiken

Op zich is het Engels geen probleem. De lokale bevolking zal wellicht wat verlegen zijn om toe te geven dat ze het wel kunnen en het dus niet toepassen (Ze zijn zowiezo te verlegen om uberhaupt iets te zeggen), maar in bijvoorbeeld toeristencentra of natuurcentra, die te vinden zijn bij de nationale parken, zal het Engels zeker geen problemen opleveren.

Fins is inderdaad heel moeilijk. Om het te leren staat er zeker 5 jaar voor.

Hoe ver naar het noorden ga je?

Laatst gewijzigd door Don; 18 June 2010 om 18:14
Met citaat reageren
Oud 18 June 2010, 19:59
Member

Standaard

Ik weet nog niet precies waar we naar toe gaan. We gaan eerst een weekje rondkijken en wandelen in Zweeds Lappland, dan steken we de grens over met Finland en in Noord-Finland gaan we ook een weekje rondkijken en wandelen. Vervolgens gaan we naar de Noordkaap. Het wordt voor mij de 10e keer rondtrekken door Scandinavië en ik ben nog niet bij de Noordkaap geweest - mijn noordelijkste bestemming was Hammerfest - dus tijdens deze 'jubileumtocht' moet het er maar van komen. Hoe we terug gaan, dat zien we dan wel weer.

Ik las in het History-hoofdstuk in de Lonely Planet al iets over de verhoudingen met de Zweden in het westen en de Russen in het oosten.
Met citaat reageren
Oud 18 June 2010, 22:54
Don's schermafbeelding
Don Don is offline
Member

Standaard

Precies. Rusland en Zweden hebben heel veel invloed gehad op Finland. Maar Zweden is nog redelijk dominant aanwezig. Finland is bijvoorbeeld officieel tweetalig. Aan de zuidkust (rond Helsinki) tot aan de westkust (voorbij Turku, voormalig hoofdstad van Finland) spreekt 6% van de bevolking Zweeds en zijn de plaatsnamen in zowel Fins als Zweeds. Helsinki heet Helsingfors en Turku Abo. Maar goed, zal je niet gaan vervelen met deze trivia Het is grappig om te zien dat er nog steeds veel invloeden aanwezig zijn; tot ergernis van de Finnen natuurlijk

Hopelijk haal je de Noordkaap dit jaar op je jubileumtocht! Feit blijft dat Noorwegen, Zweden én Finland erg mooie landen zijn. Ik kom er ook zeer graag.

Veel plezier!

Laatst gewijzigd door Don; 18 June 2010 om 22:57
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten