Laatste wijziging:

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]

Ga terug   Hiking-site.nl prikbord > Discussie: boeken/films

Discussie: boeken/films Onlangs een goed/slecht buitensportboek gelezen of een mooie film gezien? Hier kun je van gedachten wisselen met andere buitensporters.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 18 December 2006, 18:49
rudie rudie is offline
Junior Member

Standaard handboek survival medicine

Dit boek is een aanrader voor de wandelaar,bergbeklimmer en survivalist, Het boekje is geschreven door Cristo Motz en is in het nederlands.

Het behandeld survivaltechnieken en en e.h.b.o .

Oud 18 December 2006, 18:58
marla's schermafbeelding
marla marla is offline
Senior Member

Standaard RE: handboek survival medicine

Ja, dat dacht onze onvolprezen sitebeheerder ook al:

http://www.hiking-site.nl/boekrecensies_sa_hsm.php

Marla
Oud 26 January 2007, 14:56
PC2K PC2K is offline
Senior Member

Ik moet zo mijn vraagtekens zetten bij de inhoud van het boek. Over het stuk over eerst hulp kan ik niet zo veel zeggen, maar het stuk er voor wel.

Veel termen zijn niet goed vertaalt naar het Nederlands. Veel is nog vernederlandsd ( of is dat een zelfverzonnen woord van mij?) engels. Voorbeeld is potasium permangaat. Dit hoort kalium permagaat te zijn (nl) of pottassium permangate (engels). ( ok ik heb het mischien ook niet helemaal goed gespelt, maar ik zag in ieder geval dat wat in het boek staat verkeerd was )

Ook bij "urban survival" vind ik de adviezen wel apart. Behalve de gebruikelijke spullen, staat ook in het lijstje van spullen, een kruisboog, revolver/pistol, graanmolen, etc. Ik heb zo mijn vraagtekens daarbij...

Beetje "the end of the world as we know it" type...
Oud 9 September 2007, 17:40
Avondsterre Avondsterre is offline
Senior Member

Ik vind het een leuk boek met veel informatie, maar het is helaas een beetje rommelig opgezet. Het is een combinatie van ehbo en survival-technieken.
In het gedeelte met EHBO staan wat interessante aanvullingen, maar een fatsoenlijke EHBO-cursus is in de meeste gevallen een stuk effectiever (wie heeft er tijd om een boek te lezen als er al iets is gebeurd). Bovendien moet je erg oppassen met het gebruik van sommige EHBO-technieken en diagnoses stellen is ook niet erg makkelijk en dat leer je nu juist op een cursus.
De survivaltechnieken zijn zoals in elk standaard-survivalhandboek: voor zeer veel verschillende omgevingen geschreven. En als je in zonnige, zomerse bergen zit heb je meestal niets aan hoe je sneeuwshelters bouwt.
Het boek heeft wel een aantal leuke anekdotes/krantenartikelen en biedt verder leuke achtergrondinformatie. Wat mij betreft is het een leuk boek om thuis te lezen. Sla de meest interessante kennis op en hoop dat je het nooit hoeft te gebruiken als je buiten/ op vakantie bent.

Saskia

Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten