Laatste wijziging:

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]

Ga terug   Hiking-site.nl prikbord > Discussie: materialen

Discussie: materialen Praat met andere bezoekers van de site over materialen, onderhoud en ervaringen.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 16 March 2008, 16:40
hyz hyz is offline
Senior Member

Standaard RE: Gore-Tex schoenen

Klinkt als Nubuck.

Zie voor onderhoud: http://www.cambreur.nl/hoe.htm

grtz
Henk
Oud 16 March 2008, 19:14
jan.nik jan.nik is offline
Member

Hier een foto, ter verduidelijking van alles;)
http://picasaweb.google.com/jan.niq/HanwagLunaGTX

Nu ik deze topic gestart heb, schieten mij nóg enkele vragen te binnen:
-Ben ik bedrogen als de winkel zegt dat dit een B B/C schoen is?
-Moet je deze schoenen inlopen of is dat alleen bij leren schoenen als bijvoorbeeld Meindl Perfect?

Jannik

PS eerste keer dat ik picasa gebruik. Bij problemen graag even melden.
Oud 16 March 2008, 20:14
EllenNL EllenNL is offline
Senior Member

Ik heb iets vergelijkbaars gekocht. (Zie thread: http://www.hiking-site.nl/prikbord/d...3888&mode=full)

-Mij hebben ze toen verteld dat je het gore-tex bijhoud door af en toe wat lauw water er in te zetten, en het daarna eruit te laten lopen.
-En de buitenkant te behandelen (na een tijdje) met een wax (een soort creme-achtig spul). Ook kan je de schoenen met spray behandelen, maar die wax schijnt beter te zijn voor het leer.
-Ik meen dat inlopen een fabeltje is, dat dat eigenlijk nooit hoeft, dit soort schoenen horen gelijk goed te zitten, anders heb je de verkeerde schoenen. Hoe het zit met leren schoenen weet ik niet, maar lijkt mij eigenlijk hetzelfde.
-Ik kan de Luna niet terug vinden, maar zo op de foto's te zien, denk ik dat het wel een B of B/C schoen is. Maar foto's zegt niet veel. Het is te voelen aan de zool (stijf of niet). Het verschil tussen de catogoriën zou je hier na kunnen lezen: http://www.zwerfkei.nl/cgi-bin/page.pl?schoenen:index

Succes en veel plezier met je schoenen.
Oud 16 March 2008, 21:19
Member

Ha
OKe, bedankt
de zolen zijn vrij stijf, vibram zolen. Heb nooit een AB schoen zool gevoeld, dus kan dat niet echt vergelijken.
Morgen dus maar even naar de Bever Nijmegen en stiekem in wat zooltjes knijpen :+

Jannik
Oud 16 March 2008, 21:38
Ekkel's schermafbeelding
Ekkel Ekkel is offline
Senior Member

Hanwag heeft op zijn eigen site staan hoe je ze moet behandelen inclu plaatjes:D : http://www.hanwag.nl/index2.php?page=3&sub=17

Weet je trouwens zeker dat ze Luna heten, niet Lima GTX?
Oud 17 March 2008, 07:26
hyz hyz is offline
Senior Member

Standaard Inlopen schoenen

Of het inlopen nodig is voor de schoen, mag je helemaal zelf bepalen.

Ik vind het wel verstandig, je komt er liever thuis achter dat ze blaren veroorzaken of nét niet helemaal lekker zitten, dan tijdens de eerste vakantie van drie weken...
Oud 17 March 2008, 08:31
Avondsterre Avondsterre is offline
Senior Member

Natuurlijk moeten ze meteen goed zitten, maar ik zou schoenen toch altijd inlopen. Op den duur lopen ze gewoon lekkerder en weet je hoe je ze het beste kunt vastmaken. Dan heb je minder kans op blaren.
(Ikzelf heb trouwens altijd blaren met nieuwe schoenen; niet alleen bij wandelschoenen, maar bijvoorbeeld ook van schoenen die ik een paar maanden niet gedragen heb.)

Als je ze eerst een paar keer thuis draagt, kun je ze zelfs nog ruilen als je toch last krijgt of als ze nog te klein blijken.

Saskia
Oud 17 March 2008, 09:42
Robertjan Robertjan is offline
Senior Member

Locatie: Bergen op Zoom, Noord-Brabant, Koninkrijk der Nederlanden.

Wax kan je teveel opsmeren waardoor het Gore-Tex (en du de schoen) minder ademt, bij bijvoorbeeld NikWax Nubuck&Suede gaat je dat niet lukken maar onderhoudt je de schoen wel. Ik zou de eerste pak 'm beet 2 jaar (zolang het Gore-Tex nog niet lek is) met dat middel onderhouden aan de buitenkant, als het Gore-Tex lek is kun je het inwaxen. Voor dat onderhoud wel altijd zorgen dat het leer schoon is.
De binnenzijde inderdaad af-en-toe even opschonen met lauwwarm water en na een half uurtje het eruit laten lopen, laten drogen (evt. met keukenpapier: kranten kunnen inkt achterlaten, maar zeker niet in de zon, bij de verwarming of met de fohn!), en dan kan de inlegzool (die je eruit had gehaald voordat je het water erin laat lopen) er weer terug in. En niet vergeten die inlegzooltjes te vernieuwen als dat nodig is: dat verhoogt het comfort ook aanzienlijk (ik heb talloze versleten inlegzooltjes gezien in schoenen die anderzijds nog goed zijn).

"Vibram" zegt niet veel, dat is gewoon een fabriek vol (dat wel: ) zeer goede koekenb... eeeh, zolenbakkers. Dus die maken gerust wat Hanwag eronder wil hebben, zolang ze die centjes maar krijgen;).
Een B/C is eigenlijk een B, dat merk je ook na 2 jaar gebruik. Het enige voordeel heb je de eerste pak 'm beet 1 maand gebruik als de zolen nog ietsje minder soepel zijn. Als je ze goed ingelopen hebt zijn de zolen ook wat soepeler (dus heb je B-schoenen).
Oud 17 March 2008, 15:56
Member

OK dan.
Maar betekent dit nou dat ik gelijk na een maand al moet gaan onderhouden? Lijkt me stug :+
Ciao
Oud 17 March 2008, 16:16
Senior Member

Als het leer voeding behoeft/wat droog begint te worden.
Daar is niet zomaar een tijd voor te geven. Alle waardes die gegeven worden zijn gemiddelde benaderingen.
Oud 17 March 2008, 19:58
Avondsterre Avondsterre is offline
Senior Member

Met modder/zand erop droogt het leer sneller uit. Wel afspoelen dus, na gebruik.
Oud 17 March 2008, 20:29
Member

OK goed idee
allemaal vrij logisch dus. Niet erg moeilijk zoals al vermeld;)
ciao
Oud 19 March 2008, 17:27
Senior Member

>Wax kan je teveel opsmeren waardoor het Gore-Tex (en du de
>schoen) minder ademt, bij bijvoorbeeld NikWax Nubuck&Suede
>gaat je dat niet lukken maar onderhoudt je de schoen wel. Ik
>zou de eerste pak 'm beet 2 jaar (zolang het Gore-Tex nog niet
>lek is) met dat middel onderhouden aan de buitenkant, als het
>Gore-Tex lek is kun je het inwaxen.

Ik snap het nog niet helemaal.
Smeer jij de wax aan de binnenkant op het Gore-Tex? Of smeer je zoveel op het leer aan de buitenkant dat je daardoor die Gore-Tex laag uiteindelijk ook dicht smeert?
Welk middel bedoel je voor de eerste 2 jaar? Dat NikWax spul? Of misschien alleen die spray?
Volgens mij is wat ik bedoel dat NikWax spul, of een goedkopere versie daarvan. Ik vond het net Niveau, maar dan nog "prettiger", want het werd eigenlijk heel vloeibaar en zacht bij gewoon al de temperatuur van mijn vingers.

Ik zit zelf sowieso nogal te twijfelen over hoe ik mijn schoenen moet en wil onderhouden, omdat ik mijn Meindl's nooit echt goed heb onderhouden. Alleen af en toe gepoetst en ingesprayd en die zijn toch een flink aantal jaren meegegaan bij dagelijks gebruik.
Dus ik vraag me af of ik met deze nieuwe Lowa's hetzelfde moet doen, of toch liever aan dat wax spul.

Overigens een paar andere leren schoenen (Doc Martens) waren eerst suede en heb ik toen behandeld met bijenwas. Dat was ook fijn spul, maar is natuurlijk veel te afdichtend bij dit soort schoenen, want je smeert gelijk alles dicht.
Oud 19 March 2008, 18:27
Senior Member

>Overigens een paar andere leren schoenen (Doc Martens) waren
>eerst suede en heb ik toen behandeld met bijenwas. Dat was ook
>fijn spul, maar is natuurlijk veel te afdichtend bij dit soort
>schoenen, want je smeert gelijk alles dicht.

Dat is ook wat er gebeurt als je tevéél wax (=bijenwas) gebruikt op het nubuckleer van wandelschoenen. Als je een Gore-Tex voering hebt, kan die nog zo goed ademen, als je het leer dichtsmeert blijft de transpiratie tussen Gore-Tex en leren buitenkant zitten waardoor het dicht gaat slibben. Smeren doe je met Gore-Tex voering altijd alleen aan de buitenkant,en bij een leren binnenvoering alleen zeer (maar dan ook "zéér") lichtjes aan de binnenkant in de hiel, indien je die maandenlang niet gaat gebruiken ("winterstop").

Omdat bij een Gore-Tex voering het erg nauw komt op de open-/dichtheid van de buitenkant, is het aan te raden die sowieso niet te behandelen met bijenwas (=wax). Een Gore-Tex voering gaat modaal gezien zoń 2 jaar mee, vooraleer er een plek versleten is. Tot het moment dat dat gebeurt, werkt een ander onderhoudsmiddel niet te dichtend. Een spray werkt dan wel waterafstotend, maar voedt niet. O.a. NikWax maakt middelen als "Nubuck&Suede" die wel voeden, maar ook het leer waterafstotend maken. Omdat het vloeibaar is (flesje met bajonetsluiting, spons zit er bovenop zodat je het makkelijk kunt uitsmeren), trekt het er wel goed in maar maakt het niet verstikkend dicht.

Als het Gore-Tex versleten is, heb je vrijwel niets meer aan de waterdichtheid ervan. Dan kun je het beste je schoenen dus zien als leren schoenen (met een dan niet-meer-zo-ademend materiaal erin).

Het behandelen zal dan bestaan uit de schoenen schoonmaken, laten drogen, insprayen t.b.v. waterafstotendheid (kun je regelmatig herhalen, wel 24 uur van tevoren voor het intrekken!), en als laatste inwaxen (bijenwas=wax, wordt ook door NikWax gevoerd, maar ook bijv. Meindl SportWax is een bijenwas). Het inwaxen alleen als het leer dit echt nodig heeft (je kunt je schoenen namelijk ook "doodknuffelen"), wat dus (veel) minder vaak zal zijn dan het insprayen. Tevens kun je iets meer waxen dan normaal nodig is, indien je veel vochtigheid verwacht (nat gras! sneeuw)

Samenvatting:

Altijd op schone, droge schoenen:
* Gore-Tex gevoerde schoenen: vloeibaar middel wat zowel impregneert als voedt. 24 uur van tevoren.
Als het Gore-Tex niet meer volledig dicht is: zie leergevoerde schoenen.
*Leergevoerde schoenen: insprayen indien nodig (als je door de Sahara gaat trekken is de noodzaak minder, om maar een steeds reëeler voorbeeld te noemen). Waxen alleen als het leer het echt nodig heeft. En dun! Of als je veel nat gras of veel sneeuw verwacht.

Veel wandelplezier!

EDIT: helemaal vergeten het lauw water-verhaal erbij te zetten, dit geldt gewoon zoals ik het eerder omschreven heb: dus aan de binnenkant van de schoenen, met de inlegzool eruit!
Oud 20 March 2008, 07:15
hyz hyz is offline
Senior Member

>Als het Gore-Tex versleten is, heb je vrijwel niets meer aan
>de waterdichtheid ervan. Dan kun je het beste je schoenen dus
>zien als leren schoenen (met een dan niet-meer-zo-ademend
>materiaal erin).

Het lijkt hier alsof je zegt dat schoenen met goretex beter ademen dan leren. Ik weet niet hoe je het bedoeld maar het is natuurlijk zo dat leren schoenen juist béter ademen dan goretex schoenen!

Verder wordt in de eerst genoemde link alles verteld (door experts) over het onderhoud, maar dat komt overeen met het verhaal van Robert.

Ik onderhoud mijn leren schoenen goed, die zijn daardoor net zo waterdicht als een goretex schoen.

grtz
Henk
Oud 20 March 2008, 08:23
MaartenR MaartenR is offline
Senior Member

>Ik onderhoud mijn leren schoenen goed, die zijn daardoor net
>zo waterdicht als een goretex schoen.
>
>grtz
>Henk

Dat durf ik te betwijfelen... niet dat je ze goed onderhoudt, maar dat ze net zo waterdicht zijn als gore-tex...

Volgens mij lukt dat nl nooit aangezien je een lerenschoen per definitie niet waterdicht maakt (snowseal daargelaten) maar waterafstotend.

Neemt niet weg dat je in goed onderhouden leren schoenen geen natte voeten krijgt. Tot op zekere hoogte uiteraard.
Oud 20 March 2008, 08:56
Senior Member

Henk, leren schoenen ademen uiteraard beter dan Gore-Tex gevoerde schoenen. Wat ik bedoelde te zeggen, is dat als een Gore-Tex gevoerde schoen lek is en je die behandelt als een leren schoen, dan ademt de Gore-Tex gevoerde schoen veel minder goed dan:
a) voordat je die als een leergevoerde schoen behandelde, en
b) een leergevoerde schoen.

Verder is een Gore-Tex gevoerde schoen inderdaad waterdichter dan leergevoerde schoen (tenzij er een extra opening zit in het Gore-Tex... Wat modaal gezien dus na zo'n 2 jaar zal zijn). Hoewel ook een leergevoerde (als zodanig behandeld) in wat vochtigere omstandigheden het toch zeer goed uithoudt, mits juist behandelt (dan dus goed insprayen, in laten trekken, en wellicht een keertje extra zeer dun insmeren met bijenwas, of zelfs snowseal).
Een Gore-Tex gevoerde schoen zonder bijenwas behandeld ademt nog redelijk goed (maar net niet zo goed als een leergevoerde schoen), een Gore-Tex gevoerde schoen met bijenwas behandeld (de buitenkant uiteraard) ademt zeer matig. Dit omdat het Gore-Tex laagje een extra barrière vormt en veel transpiratie zal tegenhouden.

Ik heb overigens nooit de suède schoenen met Gore-Tex XCR voering begrepen... Maar dat is weer een ander verhaal. (Verhaal over het beperkte waterafparelende vermogen van suède en dat dat dan weer conflicteert met het ademen van het verder goed ademende Gore-Tex XCR.)
Oud 20 March 2008, 16:29
Linda P.'s schermafbeelding
Linda P. Linda P. is offline
Senior Member

Bij mijn vorige bergschoenen had ik het geluk dat ze meteen lekker zaten en dus niet hoefden te worden ingelopen. Inmiddels zijn ze versleten en heb ik een paar nieuwe. Daar duurde het toch wel een poosje voordat ze goed zaten. Ik heb onder andere een paar andere zachte binnenzooltjes moeten kopen. Nu zitten ze perfect. Het heeft dus een voordeel om ze goed uit te proberen voor je aan een lange tocht begint. Maar je hoeft ze niet naar kantoor in te lopen voor je er een dagtocht op maakt.

Linda
Oud 20 March 2008, 16:57
Senior Member

>Dat is ook wat er gebeurt als je tevéél wax (=bijenwas)
>gebruikt op het nubuckleer van wandelschoenen.

>Omdat bij een Gore-Tex voering het erg nauw komt op de
>open-/dichtheid van de buitenkant, is het aan te raden die
>sowieso niet te behandelen met bijenwas (=wax).

>O.a. NikWax maakt
>middelen als "Nubuck&Suede" die wel voeden, maar ook het leer
>waterafstotend maken. Omdat het vloeibaar is (flesje met
>bajonetsluiting, spons zit er bovenop zodat je het makkelijk
>kunt uitsmeren), trekt het er wel goed in maar maakt het niet
>verstikkend dicht.

>en als laatste inwaxen (bijenwas=wax, wordt ook
>door NikWax gevoerd, maar ook bijv. Meindl SportWax is een
>bijenwas). Het inwaxen alleen als het leer dit echt nodig
>heeft (je kunt je schoenen namelijk ook "doodknuffelen")

Je noemt hier constant de bijenwas en de wax in een adem. Mij is verteld dat er daartussen een heel verschil zit. Dat ik mijn schoenen ook niet moet insmeren met de bijenwas, want dan smeer ik hem dicht, maar wel met die speciale wax, die dus creme/zalf-achtig is. Dit goedje voelde ook totaal niet hetzelfde aan als de bijenwas.

Dus ik vraag me nu eigenlijk nog steeds af hoe het daar dan mee zit.

Ach en misschien moet ik anders gewoon het vloeibare spul wat jij noemt kopen, dat klinkt als de beste (maar ook dure) oplossing.
Oud 20 March 2008, 17:31
Senior Member

Hmm, mij is altijd verteld dat de basis van SportWax, bijenwas is. Vandaar dat ik het altijd in één adem noem.

Ben ik toch benieuwd wat die andere supersonische creme/zalf/wax is. Dat het niet hetzelfde is als wat er in onderhoudsmiddel voor "wax-jassen" en in onderhoudsmiddel voor leren jassen zit, dat begrijp ik, maar wat het dan wel is?
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten