Laatste wijziging:

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]

Ga terug   Hiking-site.nl prikbord > Discussie: materialen

Discussie: materialen Praat met andere bezoekers van de site over materialen, onderhoud en ervaringen.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 21 March 2006, 17:30
Jonas1984 Jonas1984 is offline
Senior Member

Standaard Trekkerstent

Kunnen jullie mij helpen een beetje de wegwijs te vinden in de overdaad van keuze. Ik ben van plan een tent aan te schaffen (4 seizoens), 2-3 personen voor het toch wel stevigere hiking werk. Maar welke merken,vormen (tunnel of iets anders?) zijn nu het beste (in verhouding met de prijs)?

Alvast bedankt voor de hopelijk vele reacties :-)

Grtz Jonas
Oud 21 March 2006, 17:30
Senior Member

Standaard Trekkerstent

Kunnen jullie mij helpen een beetje de wegwijs te vinden in de overdaad van keuze. Ik ben van plan een tent aan te schaffen (4 seizoens), 2-3 personen voor het toch wel stevigere hiking werk. Maar welke merken,vormen (tunnel of iets anders?) zijn nu het beste (in verhouding met de prijs)?

Alvast bedankt voor de hopelijk vele reacties :-)

Grtz Jonas
Oud 21 March 2006, 17:44
Rkoome's schermafbeelding
Rkoome Rkoome is offline
Administrator

Standaard RE: Trekkerstent

Hallo Jonas,

De vele reacties zijn er waarschijnlijk al geweest. Althans, als je de zoekfunctie van het prikbord gebruikt ( http://www.hiking-site.nl/prikbord/d...&select_forum= ) :)

Persoonlijk zou ik voor 4-seizoenen niet snel een tunneltent kiezen, maar da's meer een persoonlijke keus. De nieuwe Eureka! Totokon 3 (dus de grote broer van de tent die nu in 'In de kijker' staat) gooit hoge ogen voor wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. En verder kan ik je de t2 Ultra van Lightwave aanbevelen. Lightwave is verhoudingsgewijs echter weer wat duurder, maar dat wordt goedgemaakt door het lagere gewicht. Andere merken die erg leuke 4-seizoenstenten op de markt brengen zijn onder andere MSR, Hilleberg en TNF, maar met geen van allen heb ik zelf ervaring.

Geef in elk geval nog even je budget aan, want er is nog al een verschil in prijs tussen de verschillende goede merken zoals je zelf al gemerkt hebt.

Raymond
Oud 21 March 2006, 17:44
Rkoome's schermafbeelding
Rkoome Rkoome is offline
Administrator

Hallo Jonas,

De vele reacties zijn er waarschijnlijk al geweest. Althans, als je de zoekfunctie van het prikbord gebruikt ( http://www.hiking-site.nl/prikbord/d...&select_forum= ) :)

Persoonlijk zou ik voor 4-seizoenen niet snel een tunneltent kiezen, maar da's meer een persoonlijke keus. De nieuwe Eureka! Totokon 3 (dus de grote broer van de tent die nu in 'In de kijker' staat) gooit hoge ogen voor wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. En verder kan ik je de t2 Ultra van Lightwave aanbevelen. Lightwave is verhoudingsgewijs echter weer wat duurder, maar dat wordt goedgemaakt door het lagere gewicht. Andere merken die erg leuke 4-seizoenstenten op de markt brengen zijn onder andere MSR, Hilleberg en TNF, maar met geen van allen heb ik zelf ervaring.

Geef in elk geval nog even je budget aan, want er is nog al een verschil in prijs tussen de verschillende goede merken zoals je zelf al gemerkt hebt.

Raymond
Oud 21 March 2006, 17:48
Senior Member

ik dacht aan maximum 500 euro...
Oud 21 March 2006, 17:48
Senior Member

ik dacht aan maximum 500 euro...
Oud 22 March 2006, 01:36
Robertjan Robertjan is offline
Senior Member

Locatie: Bergen op Zoom, Noord-Brabant, Koninkrijk der Nederlanden.

4-seizoenen?
Ik neem aan dat je de 4 seizoenen van ONS klimaat bedoelt? Dan kan een tunnel ook prima. Sneeuw heeft 'ie dan vrijwel nooit te verduren.
Moet er ook sneeuw op kunnen zonder al te vaak 's nachts eruit te moeten, dan is een gekruisde-bogentent met steile wanden beter geschikt.
Tevens zijn er modellen met standaard sneeuwflappen. Deze tenten zijn wat minder geschikt voor "onze" zomer wegens de verminderde ventilatie door de sneeuwflappen.
Een tent van Tentipi bevalt mij goed! Nog geen 4 kilo, sneeuwbestendig, tot 6 personen om in te slapen, en je kunt je springend aankleden!
Oud 22 March 2006, 01:36
Senior Member

4-seizoenen?
Ik neem aan dat je de 4 seizoenen van ONS klimaat bedoelt? Dan kan een tunnel ook prima. Sneeuw heeft 'ie dan vrijwel nooit te verduren.
Moet er ook sneeuw op kunnen zonder al te vaak 's nachts eruit te moeten, dan is een gekruisde-bogentent met steile wanden beter geschikt.
Tevens zijn er modellen met standaard sneeuwflappen. Deze tenten zijn wat minder geschikt voor "onze" zomer wegens de verminderde ventilatie door de sneeuwflappen.
Een tent van Tentipi bevalt mij goed! Nog geen 4 kilo, sneeuwbestendig, tot 6 personen om in te slapen, en je kunt je springend aankleden!
Oud 22 March 2006, 07:52
Senior Member

er staat ook een wintertrektocht in Lapland op de weliswaar verre planning dus ze moet ook wel sneeuw aankunnen...
Oud 22 March 2006, 07:52
Senior Member

er staat ook een wintertrektocht in Lapland op de weliswaar verre planning dus ze moet ook wel sneeuw aankunnen...
Oud 22 March 2006, 10:14
Cobus Cobus is offline
Senior Member

Heb zelf de Nordisk Taranaki gekocht via Ebay. Het is een beetje een gok, maar voor 90 euro valt het niet snel tegen. Heb hem nog niet echt gebruikt, maar op het eerste gezicht ziet hij er veelbelovend uit. Een enorm ruime en stabiele tent. Maar goed dat is de conclusie na een nachtje in de achtertuin, dus dat schiet niet echt op.

Maar aangezien je budget duidelijk hoger ligt dan die van mij kan ik me voorstellen dat je voor een tent gaat van bewezen kwaliteit.

Relevante links:
http://www.nordisk.de/product_info.p...373065ec9d4087
http://www.outdoor-magazin.com/taranaki.81450.htm

Groeten en succes
Oud 22 March 2006, 11:14
babelfish's schermafbeelding
babelfish babelfish is offline
Senior Member

Als je een 4-seizoenen tent zoekt dan zou ik ook niet snel voor een tunnel kiezen. Ik zou zoeken naar een koepel of hybride (kruising koepel en tunnel) waaarvan de binnentent opzich zelf vrijstaand is. Zo heb je alléén opspan punten nodig om eventuele luifels/vestibules uit te kunnen zetten.

Dat maakt je zoektocht wel lastiger want een koepel/hybride voor 2-3 personen is al lastiger te vinden dan een tunnel. Hilleberg heeft één 3 persoonsmodel en dat is de Saivo. De Hyperspace of Super Quasar van Terra Nova is ook zo'n model. MSR heeft ook een 3p. model; de superfusion.

Zo kan je nog een paar merken meer bekijken of ze dergelijke modellen voeren. Mijn persoonlijke mening is hoe minder haringen noodzakelijk zijn om de tent op te spannen (dus echt strak zetten om de boel overeind te houden) hoe beter en daarom vallen tunnels voor mij af.

Je budget kan problematisch zijn want degelijke 2-3 of 3 persoonstenten zijn toch weer wat duurder.

"klaar met tegeltjes hieronder, tijd om weer te wandelen"
Oud 22 March 2006, 11:23
Senior Member

Voor sneeuwomstandigheden is een tent van Tentipi zeer geschikt. Tevens blijft door de vorm de warmte redelijk onderin.
Kleinere varianten hiervan zijn bijvoorbeeld de Kiva van Mountain Hardwear en de Hex van GoLite.
De windvastheid van de Tentipi is echter beter.
Je kunt eventueel een kampvuurtje binnenin maken. Het mooiste is dat in een soort vuurbak te doen. In Lapland zijn voldoende bomen te vinden waarvan de takken ter isolatie kunnen dienen en het stammetje voor het vuur.
Oud 22 March 2006, 13:30
margavos margavos is offline
Member

Hoi Jonas,

Ik wil graag mijn persoonlijke ervaring nog even toevoegen aan de reacties. Zelf heb ik een Eureka Alpenlite 2persoons 4seizoenen tent. Eureka heeft ook een online outletstore waar oudere modellen goedkoop worden aangeboden. Tot nu toe is deze tent mij heel goed bevallen, absoluut goed waterdicht. Het enige nadeel is bij winterse omstandigheden condensatie op de binnenkant van de binnentent, maar dit zul je waarschijnlijk bij alle 4seizoenstenten vinden, omdat de binnentent geheel van zeildoek gemaakt is. Let dus goed op de ventilatiemogelijkheden van de tent, zowel in de zomer als de winter erg belangrijk.

Groeten Marga
Oud 22 March 2006, 17:57
Senior Member

ondertussen heb ik nog eens rondgekeken en besloten om het budget wat op te trekken (ongeveer 800 Euro) beter een keer iets goed kopen dan later miserie is het motto. En het feit van de drie personen is eigenlijk enkel omdat ik nogal groot ben uitgevallen dankzij moeder natuur (1m97) en ik gewoon genoeg ruimte wens. Meestal zal de tent door slechts twee personen gebruikt worden.
Oud 22 March 2006, 18:57
Peter Meier's schermafbeelding
Peter Meier Peter Meier is offline
Senior Member

Stuur een bericht via Skype™ naar Peter Meier

Jonas.

Gisteren was ik bij Breedeveld in Leiderdorp.
Daar hadden ze een Helsport Svalbard, 3 persoons in de aanbieding liggen voor net boven de 800 euro. Kleuren geel rood.
Een echte expeditie tent voor in de sneeuw.
http://www.helsport.no/

D'Oude Vos.
(Zo, nu een Vosje).
Oud 23 March 2006, 10:18
Arjen Arjen is offline
Senior Member

DE 4 4 seizoenen trekkingstent vind ik de Hilleberg Saivo (zie www.hilleberg.com). Staat als een huis, snel op te zetten, en goed over nagedacht. Maar geloof dat je dan je budget nog weer wat op moet trekken (is inderdaad €999,- bij de Bever). Alternatief zou de Jannu kunnen zijn, 2 persoonskoepel tentje, 2.9kg en "slechts" €689,-

Maar goed, ik ben helemaal op Hilleberg gevallen.

Succes ermee

Arjen (heeft zelf een Nammatj GT 2)
Oud 23 March 2006, 13:12
Dick S. Dick S. is offline
Junior Member

Jonas,

Misschien niet de meest voor de hand liggende keuze, maar toch wil ik je de Nashoba Expedition van Coleman onder de aandacht brengen.
Bij de kampeermarkt in Eindhoven voor 299 Euro!
Oud 25 March 2006, 13:43
babelfish's schermafbeelding
babelfish babelfish is offline
Senior Member

> En het feit
>van de drie personen is eigenlijk enkel omdat ik nogal groot
>ben uitgevallen dankzij moeder natuur (1m97) en ik gewoon
>genoeg ruimte wens. Meestal zal de tent door slechts twee
>personen gebruikt worden.

Mijn ervaring (1,90) is idd dat de meeste binnententen aan de ietwat korte kant zijn. Maar ik vind dat de Hilleberg tenten over het algemeen lang genoeg zijn voor mensen van 2m. Ik vond de Terra Nova binnententen van de tenten die ik heb uitgeprobeerd juist aan de te korte kant.

Als je ook nog breed bent en je slaappartner is dat niet dan heb je meestal wel genoeg aan een 2p. Zorg dan wel voor redelijke luifelruimte zodat je daar de rugzakken kunt neer leggen. Ben je beide breed dan is idd een 2-3 persoon wel handig.

Maar ik zou mij dan meer zorgen maken over een breed matje (die isolatie van onderen is zo ontzettend belangrijk) dan over de breedte van een tent.

"klaar met tegeltjes hieronder, tijd om weer te wandelen"
Oud 25 March 2006, 16:17
Arjen Arjen is offline
Senior Member

Ik ben zelf 2m. en kom in de binnentent van mijn Hilleberg Nammatj 2 GT als ik op mijn rug lig (dus met m'n voeten wat omhoog) net tegen de binnentent aan. Heb hier zelf niet zoveel probleem mee, aangezien ik toch vaak op mijn zij lig, met m'n benen ingetrokken, of op mijn buik.

Volgens mij zijn de binnententjes van de koepeltjes nog 15cm langer, maar hebben volgens mij ook meer schuine wanden.

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten