Laatste wijziging:

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]

Ga terug   Hiking-site.nl prikbord > Discussie: materialen

Discussie: materialen Praat met andere bezoekers van de site over materialen, onderhoud en ervaringen.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 6 September 2005, 20:59
Mark_3 Mark_3 is offline
Junior Member

Standaard Ervaring Wechsel tenten

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een tent met voldoende binnenruimte (2 personen en 2 rugzakken) die voldoende lang is (ben 1.91m)en die zo rond de 400euro kost. Nu zag ik bij Carl Denig de Wechsel tenten Intrepid 3 en Outpost. Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze tenten. Ik wil zo'n beetje het hele jaar kunnen kamperen. Eventueel ook met sneeuw. Weet iemand naast bovengenoemde tenten nog andere aanraders?
Alvast bedankt.

Mark.
Oud 7 September 2005, 15:34
Maurice Maurice is offline
Junior Member

Standaard RE: Ervaring Wechsel tenten

Hoi Mark,

ik heb de Intrepid 2 ZG sinds anderhalf jaar. Toen ik nog in Berlijn woonde, heb ik deze gewoon bij Wechsel zelf besteld. Scheelde een paar tientjes en men was zeer behulpzaam en sympathiek. Ik heb begrepen, dat Wechsel ook naar Nederland verstuurt.

Ik twijfelde eerst ook tussen de Outpost en de Intrepid. De Outpost is handig voor 2 mensen, waarvan er één lang is. Bovendien heeft deze tent twee openingen (wat volgens mij ook voor de Intrepid 3 geldt), wat nuttig kan zijn bij het koken. De Outpost is ook iets hoger. (Oppassen met de hoogtematen bij Wechsel: volgens mij hebben ze gesmokkeld en de hoogte van de buitentent gemeten...) Ik vond echter, dat de Outpost vanwege zijn asymmetrische binnentent weinig ruimte in de voortent heeft, vandaar dat de keuze op de Intrepid 2 gevallen is.
Voor z´n tweeën is-t-i ruim zat. De voortent is vrij steil gesneden (oppassen dus met harde wind), waardoor het oppervlakte goed benut wordt. Er passen makkelijk twee rugzakken in de voortent, zonder dat deze gelijk vol is. Met een beetje passen en meten is het anders ook mogelijk om één lege zak aan het voeteneinde te leggen - maar ik ben geen 1,91.
De ventilatie is best redelijk en kan beïnvloed worden door de buitentent niet helemaal tot aan de bodem te laten doorlopen - wat dus meer luchtstroming geeft. Wat de waterdichtheid betreft, ben ik zeer tevreden. Deze zomer in de Eifel ´s nacht een zondvloed meegemaakt, maar alles bleef keurig droog, terwijl we het water in de voortent zagen stijgen. Een pluspunt van Wechsel vind ik hierbij, dat het grondzeil bij de tent wordt geleverd. Dit beschermt de binnentent - waarvan de onderkant er iets te kwetsbaar uitziet. Stevige wind heeft de tent ook overleefd, maar bij sneeuw vraag ik mij af, of de buitentent niet te veel doorzakt.
Het opzetten is heel makkelijk: de buitentent en het grondzeil zijn eerst op te zetten, waardoor je een gigantische binnenruimte creëert en wat handig is bij regen. (Je kunt dus ´s zomers ook de binnentent thuis laten om gewicht te besparen; of je kan juist zonder buitentent op stap gaan.) De binnentent hang je er dan gewoon in. De tent is echter ook in één keer op te zetten. Als je daarna alles ´n keer naspant, staat de tent superstrak. Ook de achterkant, die niet snel vanzelf met de binnentent in aanraking komt.

Ik ben zeer tevreden over mijn tent en kan je hem dan ook van harte aanbevelen. Gezien je lengte lijkt me de Outpost het meest geschikt en bovendien lichter dan de Intrepid 3. (De gewichtsaanduidingen van Wechsel kloppen overigens goed.) Voor meer ervaringen van de Intrepid 2 ZG kun je ook kijken op de site van Globi (zij hebben echter de Outpost niet):
http://www.globetrotter.de/de/beratu...repid+2+Zero-G

Groet,

Maurice
Oud 7 September 2005, 16:30
edwinb edwinb is offline
Member

Hai,

Ik heb een wechsel outpost. De donkergroene 'zware' travel versie, er is ook een lichtgroene lichte (zero gravity?) versie maar daarbij is een footprint voor onder je grondzeil noodzakelijk waardoor je veel van de gewichtsbesparing weer verliest (scheelt alles bij elkaar dan maar ca een halve kilo, en dat vond ik het prijsverschil niet waard).

De tent heb ik nu 2 vakanties gebruikt, 1 week tijdens een trektocht in engeland, en in de zomer bij elkaar ook ruim een week.

Over het algemeen bevalt de tent goed, voldoende ruimte voor twee personen met (grote) rugzakken. Denk er wel aan dat twee lange personen niet gaat passen door de schuine binnentent lengte. (maar daardoor voor 1 lang en 1 normaal persoon prima)

De tent zet snel en gemakkelijk op (diverse variaties mogelijk zoals eerder beschreven). Het is wel een tunnel met de daarbijbehorende eigenschappen dus; enigzins gevoelig voor zijwind en (naar mijn mening) niet geschikt voor (veel) sneeuw.

Om de tent echt mooi strak (en windvast) op te zetten zijn de meeste haringen echt wel nodig.

De zij-ingang kan nogal last hebben van inwateren (loopt van het dak zo je voortent in als de zijingang openstaat/gaat, het extra randje dat bij de rits gemaakt is doet daar weinig tegen) en dan kan je beter de ingang op de kopse kant gebruiken (die is echter wel wat krap).

De standaard ventilatie is redelijk (hangt natuurlijk sterk af van de weersomstandigheden).

Je geeft niet aan of dat je trektochten of kamperen op standplaats wilt gaan doen. Voor trektochten is de ca 3.5 kg v/d complete TL outpost toch best wel wat veel (vind ik) Maar je krijgt er wel veel ruimte voor terug.

Ik heb de tent gekocht na een aantal tentenshows bezocht te hebben, dan zie je een groot overzicht, kan snel even proefliggen (sommige tentmerken zijn erg optimistisch met (lengte) maten, TNF bijvoorbeeld) en zien hoe ze er echt bijstaan.
Als je kan wachten tot voorjaar 2006 is dat zeker de afweging waard (vaak krijg je dan ook weer wat beurskorting). (of hopen op de najaarsopruiming)

Alternatieve tenten? De carl denig canicula lijkt erg op de wechsel outpost maar is kwalitatief wel veel beter (en duurder natuurlijk..., de beursprijs dit voorjaar was 480 euro dacht ik, en 550 eur adviesprijs).

Wellicht dat een hellsport tent nog een optie voor je is als je een opruimingsmodel weet te scoren. (hellsport is m.i. niet geschikt voor te warme omstandigheden).

(ik zou je overigens niet teveel laten leiden door een tientje internet besparing ofzo ivm service! Mijn tent bleek bij het opzetten een verkeerd aangezet gespje te hebben, de tent werd zonder problemen door CD omgewisseld. Dat wordt een stuk lastiger als je alles weer terug moet sturen)

Oud 8 September 2005, 14:10
Mark_3 Mark_3 is offline
Junior Member

Bedankt voor jullie ervaringen. Voor het grootste deel zal ik met de auto of met de fiets er opuit gaan. Het iets zwaarder zijn van de tenten neem ik dan maar voor lief als ik er toch een keertje mee wil trekken. Ben blij te horen dat de tenten jullie bevallen. Het lijken mij ook aardige tenten.

Mark.
Oud 9 September 2005, 21:49
EinsteinX's schermafbeelding
EinsteinX EinsteinX is offline
Senior Member

FF een tip voor het opzetten van je Wechsel ZG tentje: tent rubbers! Vier stuks voor alle 'hoofdharingen', dan staat'ie wat strakker en gaat je doek wat langer mee, want het doek is wel dun!

Eins
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten