Laatste wijziging:

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]

Ga terug   Hiking-site.nl prikbord > Discussie: koken en voeding

Discussie: koken en voeding Kooktips, aanraders en afraders van compactvoedsel en andere voedingsinformatie vind/plaats je hier.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 13 May 2008, 12:01
Marcovp Marcovp is offline
Junior Member

Standaard Water paalkampeerplaats drinkbaar maken

Hoi,

Hoewel ik al een hele tijd meelees op deze site heb ik me nu pas geregistreerd omdat bij de bestaande topics geen antwoord op mijn vraag te vinden is.

Afgelopen weekend hebben mijn vrouw en ik gebruik gemaakt van een paalkampeerplaats in het Chaamse bos en dan wel paal 1.

Het water wat uit de pomp kwam was heel helder maar stonk behoorlijk. Na het koken durfden we een klein slokje te nemen, maar de smaak was dusdanig dat ik het niet door wilde slikken.

Nu vroeg ik me af of dit bij de meeste terreinen zo is, en of het water drinkbaar te maken is met een actief koolfilter. We hadden nu 5 liter water bij ons en dat was binnen een korte tijd op en we zouden ons verblijf graag wat willen rekken. Natuurlijk is er een camping op een half uur lopen van deze paal, maar als we op een andere manier aan drinkbaar water kunnen komen is dat mooi meegenomen.
Oud 13 May 2008, 13:20
Rkoome's schermafbeelding
Rkoome Rkoome is offline
Administrator

Standaard RE: Water paalkampeerplaats drinkbaar maken

Hoi,

Zelfs als je water door een waterfilter haalt smaakt het nog steeds naar grondwater/bergwater of wat voor water dan ook. Daarom zijn er veel mensen die er bijvoorbeeld een klein beetje drinksiroop doorheen mixen.

De eerste keer dat ik water uit een beekje filterde dacht ik ook dat ik iets verkeerds had gedaan, maar inmiddels ben ik gewend aan die (niet zo lekkere) smaak.

Raymond
Oud 13 May 2008, 13:30
babelfish's schermafbeelding
babelfish babelfish is offline
Senior Member

Volgens de site van SBB is koken voldoende om het water drinkbaar te maken. En daarmee is niets gezegd over de smaak. Zij schrijven:

Let wel: het water is er alleen om mee te koken of wassen. U kunt het niet ongekookt drinken.

Ik zelf vind de smaak van zelf gewonnen water altijd puurder. De smaak van water is wat mij betreft een persoonlijke keuze. Ik heb nog nooit gefilterd, Ik heb géén filter en bij twijfel gooi ik er hadex in (Chloor) dat dan wel weer een beetje jammer is. Maar het weegt zo licht.

Dus kortom die smaak van het water bij paalkampeerplaatsen daar is vrij weinig aan te doen of je moet er hadex in gooien dan weet je zeker dat het naar chloor smaakt. Uiteraard werkt koken, afkoelen en daarna mengen met siroop of fruitsap ook altijd.

"klaar met tegeltjes hieronder, tijd om weer te wandelen"
Oud 13 May 2008, 13:37
Junior Member

> Uiteraard werkt koken, afkoelen en daarna mengen met siroop of >fruitsap ook altijd.
>

Na het koken heb ik er koffie van gezet met oplosespresso van Nescafe. Dat zou iedere smaak moeten overtreffen dachten we, maar helaas. Nu zag ik wel dat in de buurt van de plaats delen land onder water stonden met op sommige stukken zwart water met een schimmelende substantie erop. Wellicht heeft dat flinke invloed op de kwaliteit.
Oud 13 May 2008, 15:15
aqdennis's schermafbeelding
aqdennis aqdennis is offline
Moderator

Hoi,

Alleen een koolstoffilter zal niet genoeg zijn om het water drinkbaar te maken, maar een koolstoffilter zou wel een deel van de vieze smaak moeten wegpoetsen. Volgens mij heb je ook combifilters, dieptefilter + koolstof om het schoon te maken én wat vieze smaak weg te krijgen...

Ik neem aan dat de pompen van paalkampeerplaatsen dusdanig diep geslagen zijn (5-10 meter) dat het oppervlaktewater geen invloed op de smaak heeft...

Groetzels,
Dennis

http://gr5.aq-cycling.net
Oud 13 May 2008, 15:58
hyz hyz is offline
Senior Member

Het is mij nog niet opgemerkt dat gefilterd water (heb een MSR miniworks) nog ergens naar smaakt. Vind filteren altijd wel lang duren.

Ik zou bij zo'n paalkampeerplaats dan even op en neer lopen naar een huis in de buurt. In NL zijn die meestal dichtbij toch?

grtz
Henk
Oud 13 May 2008, 23:16
Roedi's schermafbeelding
Roedi Roedi is offline
Senior Member

Hallo Marco,

Een weekje geleden heb ik nog op Paalkampeerplaats Austerlitz gestaan. Het water uit de pomp was redelijk helder, maar wel wat gekleurd. Er zaten wel wat "rommeltjes" in; ook na langer pompen.
In ieder geval gaf het me niet het vetrouwen daar van te drinken.

Over filteren kan ik je niets zinnigs vertellen. Eigenlijk zou Staatbosbeheer moeten kunnnen zeggen of dat water nu daadwerkelijk, na koken, te drinken is......

Ruud
Oud 14 May 2008, 08:01
Senior Member

Dat doet SBB ook, niet drinken zonder te koken. Bij iedere paalplaats waar een pomp is, staat op de site van SBB vermeld hoe het water gebruikt kan worden.

Oud 14 May 2008, 09:33
Roedi's schermafbeelding
Roedi Roedi is offline
Senior Member

Tsja Sander,

En bij de paalkampeerplaats zelf hangt volgens mij een bordje aan de pomp met "geen drinkwater". En verder niets over koken o.i.d.

Ruud
- zal even een foto opspeuren -

Oud 14 May 2008, 09:53
Junior Member

Het lastige is inderdaad dat er op de paal zelf niet staat dat het water drinkbaar is na koken. Ook op de site van sbb staat bij iedere paal hetzelfde, namelijk eerst koken voor het drinken.

Natuurlijk ben je in Nederland nooit ver uit de buurt van drinkwater, maar afgelopen maandag wilden we nog een paar uurtjes langer blijven om van het mooie weer te genieten, maat het water was op. Om een uur te gaan lopen om water te halen terwijl er een pomp staat is dan wel frustrerend.

Ik ga voor mezelf maar een lijstje maken van de verschillende palen en de kwaliteit van het drinkwater.

Wat wel leuk was aan de pomp is dat een koolmees een nestje in de pomp heeft gemaakt. Een paar keer per dag vloog hij naar binnen en naar buiten via de opening naast de mond van de pomp.
Oud 14 May 2008, 09:58
Roedi's schermafbeelding
Roedi Roedi is offline
Senior Member

Foto staat hier: http://www.hiking-site.nl/fotoalbums...9583&nocache=1

Ruud
Oud 14 May 2008, 10:17
Senior Member

En dat kan wat mij betreft zo blijven. Beter van niet dat er maar enige hint is van bruikbare faciliteiten voor willekeurige passanten zoals dagjestoeristen en gezinnen die even goedkoop denken te kunnen kamperen. Just my opinion.

Oud 14 May 2008, 11:01
Roedi's schermafbeelding
Roedi Roedi is offline
Senior Member

>En dat kan wat mij betreft zo blijven. Beter van niet dat er
>maar enige hint is van bruikbare faciliteiten voor
>willekeurige passanten zoals dagjestoeristen en gezinnen die
>even goedkoop denken te kunnen kamperen. Just my opinion.

100% met je eens!!!
Ruud
Oud 14 May 2008, 11:05
Junior Member

>En dat kan wat mij betreft zo blijven. Beter van niet dat er
>maar enige hint is van bruikbare faciliteiten voor
>willekeurige passanten zoals dagjestoeristen en gezinnen die
>even goedkoop denken te kunnen kamperen. Just my opinion.
>
>
Als je teruggaat in de geschiedenis van dit forum zie je met enige regelmaat berichten van jaren terug met eenzelfde strekking. Toch is van een stormloop op de plekken na al die jaren geen sprake ondanks diverse positieve berichten in de media en de ruime beschikbaarheid van de posities van de plekken. Ik denk niet dat de beschikbaarheid van drinkbaar water zal bijdragen aan de populariteit. Het feit dat je je eigen toilet moet graven zal voldoende mensen afschrikken. Los van de afwezigheid van stroom waardoor het opladen van de Wii wel erg lastig wordt :D
Oud 14 May 2008, 11:18
Anna.'s schermafbeelding
Anna. Anna. is offline
Senior Member

Wat wel leuk was aan de pomp is dat een koolmees een nestje in
de pomp heeft gemaakt. Een paar keer per dag vloog hij naar
binnen en naar buiten via de opening naast de mond van de
pomp.

Hey, dat had ik ook op de paalkampeerplaats aan de Donge! Kon ik dus nie pompen.

leave nothing but footprints, and break nothing but wind.
Oud 14 May 2008, 13:38
Senior Member

Ik zeg één ding: Rubytec en slingeren maar }(

Oud 14 May 2008, 17:01
victor victor is offline
Junior Member

Hoi,

Heb in het weekend van 3mei ook op Austerlitz gestaan. Heb het water gebruikt om koffie te zetten. Er zaten wel wat troepjes in,ben er niet ziek van geworden. Smaakte wel anders maar dat kan ook door de vieze oploskoffie komen.

groeten,
Victor
Oud 21 May 2008, 08:31
Anand Anand is offline
Member

Ik was gisteren met een boswandeling even langs de paalkampeerplaats van Amerongen gelopen, de pomp staat er wel maar kwam geen water uit, na even speuren kwamen we er achter dan er een watertank onder zit. Dus misschien is die leeg ofzo. Verder staat die plaats niet meer op de site van SBB dus misschien dat ze de tank niet meer bij vullen.

Weet iemand of deze plaats gaat verdwijnen?

Anand
Oud 21 May 2008, 14:54
Senior Member

Géén flauw idee maar ik heb even gekeken op de website van SBB en ik zie dat er wel meer palen niet meer op staan. Op deze plaatsen staat dan ook géén pomp meer, het zijn waarschijnlijk oude plekken die gewoon nog steeds gebruikt worden (Paal Haaksbergen) of plekken die beheerd worden door anderen dan SB zoals de mogelijkheid bij Twickel.

Zo ook de paal bij Leersum 'de Hoogstraat' ontbreekt, dit was wel een echte SBB plek. Waar die paal bij Amerongen staat géén flauw idee op dit ogenblik, moet ik even in mijn archief kijken als dat nog leeft.

Dat van die tank heb ik nooit geweten. Ik vraag me ook af of deze gevuld moet worden iedere keer of dat het meer een buffer is zodat je niet zo hard hoeft te pompen (tenminste als er iets in de buffer zit) anders moet je je zelf lens pompen. Dus het is even hard werken om een pomp met lege buffer op te starten maar als de buffer vol zit dan heb je sneller water.

De buffer zit hoplijk diep genoeg zodat het water niet echt warm kan worden (je kent het wel hè veteranenziekte en zo...)

Oud 21 May 2008, 22:20
Anand Anand is offline
Member

het was idd de hoogstraat/leersum :S
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten