Laatste wijziging:

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]

Ga terug   Hiking-site.nl prikbord > Discussie: koken en voeding

Discussie: koken en voeding Kooktips, aanraders en afraders van compactvoedsel en andere voedingsinformatie vind/plaats je hier.

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 25 November 2005, 09:40
DaandeW DaandeW is offline
Member

Standaard RE: goedkopen wasbenzine

Die datasheet van coleman geeft al aan dat het alkanen bevat varierend van 5 tot 9 koolstofatomen. Deze verbindingen hebben allemaal weer isomeren zodat het totaal aantal mogelijke molekulen groot is. Het zal van het mengsel afhangen wat het kookpunt is, des minder koolstofatomen, des te lager het kookpunt is. En de ruimtelijke structuur is ook belangrijk, des te meer vertakkingen, des te hoger het kookpunt, kwestie van vanderwaals-krachten.
Het zou wel een goed idee zijn om de brandbaarheid van alle genoemde brandstoffen eens empirisch te onderzoeken...

daan
Oud 25 November 2005, 10:30
aqdennis's schermafbeelding
aqdennis aqdennis is offline
Moderator

Hmmm, op zich interessant (vind ik), maar de vraag rijst wat de gemiddelde buitensporter er aan heeft. M.a.w. is dit nog iets wat we hier moeten bespreken, of zijn we op een niveau beland dat we de rest behoorlijk kwijt zijn :7
Maar als je data hebt van fracties van wasbenzine en/of coleman fuel mag je het altijd aan me mailen. Heeft geen nut, maar's wel leuk...

Groetz,
Dennis

http://gr5.aq-cycling.net
Oud 25 November 2005, 11:21
B@se B@se is offline
Senior Member

Ben zelf totaal geen chemie figuur, waar het mij hier om gaat is duidelijk krijgen of dat je net zo goed wasbezine kunt verstoken als Colemanfuel. Als dit zo is gaat ik echt wel over op de vele male goedkopere wasbenzine. je haalt iets van vijf a zes liter wasbenzine voor een litertje colemanfuel, dus das best een verschil.

Bas
Oud 25 November 2005, 12:39
Jan Fieten Jan Fieten is offline
Junior Member

Afgelopen zomer in de pyreneeen gewoon wasbenzine door de MSR Whisperlite laten gaan, en tot volle tevredenheid (ook op 2700meter hoogte). Er zat volgens mij nog wel een restje Coleman Fuel onder in de brandstoffles, maar dat is er dus gewoon bij door gegaan :D

Persoonlijk heb ik geen ander verschil gemerkt dan alleen de prijs.

Jan
Oud 25 November 2005, 13:50
Carl Carl is offline
Senior Member

>Ben zelf totaal geen chemie figuur, waar het mij hier om
>gaat is duidelijk krijgen of dat je net zo goed wasbezine kunt
>verstoken als Colemanfuel.

Aan wasbenzine zijn componenten toegevoegd waardoor het spul beter vlekken oplost. Gevolgen van deze additieven voor gebruik in de brander:
- bij lage temperaturen kunnen deze additieven voor waxvorming zorgen waardoor je brander verstopt kan raken.
- als je de brandstof lang onder druk bewaart kun je vlokvorming krijgen waardoor je brander verstopt kan raken (dit kan ook gebeuren bij autobenzine)
- mogelijk ontstaan er bij verbranding wat minder prettige stofffen dan bij coleman (maar dit weet ik niet zeker)

Groeten,
Carl
Oud 25 November 2005, 14:06
B@se B@se is offline
Senior Member

Ben benieuwd, als het goed is hoor ik vandaag meer over de chemische asamenstelling van beide nafta producten, volgens mijn kennis die zelf chemicus is bij een groot aardolieverwerkend bedrijf in belgie wordt er bij beide producten niets toegevoegd aan additieven, maar das nu nog even afwachten wat er in de MSDS staat.

Maar kun je misschien nog een tipje van de sluier oplichten over de additieven gebruikt bij wasbenzine?? Ben echt razend benieuwd hoe dit uitpakt!
Oud 25 November 2005, 17:34
aqdennis's schermafbeelding
aqdennis aqdennis is offline
Moderator

Mijn ervaring is dat bij temperaturen boven nul wasbenzine prima werkt, als het stevig onder nul zakt geeft wasbenzine meer roetvorming in de brander en het steekt ook wat moeilijker aan dan Coleman fuel. Ik gebruik dus alleen Coleman fuel bij winterkamperen; de rest van het jaar gewoon wasbenzine....

Groetz,
Dennis

http://gr5.aq-cycling.net
Oud 25 November 2005, 19:27
Member

He, da's jammer, ik heb juist een benzinebrander gekocht voor winterkamperen, dan misschien toch maar aan de dure coleman, want gas is geen optie...
Oud 25 November 2005, 21:45
josbraaksma josbraaksma is offline
Junior Member

Met een Optimus Nova hoef je geen colemanfuel te stoken, dat ding lust alles.:9

Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel elk jaar oid een flesje verstook om m'n brander schoon te 'spoelen'. Coleman is toch schoner en 't blijft toch je brandert, nietwaar.

groet, Jos
Oud 25 November 2005, 21:47
josbraaksma josbraaksma is offline
Junior Member

er bestaat ook zgn brandpasta, volgnes mij is dat wat met in de horeca in richauds stopt om de kerstbufetten warm te houden (spiritus in gelvorm). een likje van deze pasta onder de generator van je (benzine) brander en het ding wil best branden met 5 graatjes vorst.

groet, Jos
Oud 28 November 2005, 00:11
babelfish's schermafbeelding
babelfish babelfish is offline
Senior Member

Ik had ooit een Optimus explorer (ik heb 'm nog steeds) en die is verstopt geraakt door branden met euro loodvrij (dat gebruikte ik altijd)! Lekker naief dacht ik géén last te hebben van lood maar vergat ik de additieven in de euro loodvrij. Die additieven hebben mijn leiding verstopt...

Ik ben nog opzoek naar een methode om de leiding weer schoon te krijgen, dan heb ik weer een mooie reserve brander. Ik zit te denken aan ultrasoon reinigen..

Dus toen de explorer stopte een nova gekocht en deze eigenlijk tot op heden op wasbenzine gestookt. Ik heb altijd wat brander pasta bij me zodat ik goed kan voorverwarmen en nul risico heb op gele vlammen...

Nadeel van wasbenzine is m.i. toch idd de stank. Maar dat is m.i. toch de enige.

"klaar met tegeltjes hieronder, tijd om weer te wandelen"
Oud 28 November 2005, 10:23
buitenbeentje buitenbeentje is offline
Member

Wat betreft het reinigen van de brandstofleiding. Mocht dit nou helemaal niet lukken probeer dan eens Ton Roos. Via Bever kun je de brander bij hem krijgen en aangezien ik in het verleden bij Bever werkzaam ben geweest kan ik je zeggen dat ik nog nooit heb meegemaakt dat hij een brander / lamp en nog wel meer kampeerongemakken niet aan de praat heeft kunnen krijgen.

Wat betreft het voorverwarmen van benzinebranders : tijdens het winterkamperen gebruik ik zelf altijd methanol. Neem een Nalgeneflesje mee van 100 of 200 ml. afhankelijk van de lengte van de trip en een pipetje. Spuit een pipetje of 2 onder in de brander en over de branderkop. Methanol is schoon, geen kans op steekvlammen en geen aanslag.

Wat betreft het gebruik van gas tijdens winterkamperen. Normaliter neem ik zelf ook een benzinebrander mee op tocht. Februari 2006 ga ik naar Schotland en dit keer neem ik een gasbrander mee (Primus Gravity) en koop daarbij in Schotland gasmengsels met Isobuthaan. Ik heb deze al eens eerder meegehad en tot zo'n -10 / - 12 doen deze mengsels het nog goed. Als extra gebruik ik ook nog een heatpad van Primus (of een ander merk) om het gas op "temperatuur" te brengen mocht dit nodig zijn.

Wat betreft het gebruiken van wasbenzine of coleman fuel. Ik schat zo in dat Coleman fuel wat minder ongezond (lees: stinkt minder)is en daardoor relatief wat milieuvriendelijker. Kan mij voorstellen dat als je in de luifel kookt coleman wat vriendelijker is. Daarnaast is het zo dat wie het kleine niet eert is het grote niet weerd, maar 1 liter brandstof gaat zo'n 10 dagen mee (solo) dus je besparing is 2 euro in 10 dagen.

Wat ik mij ook nog afvroeg : kan het zo zijn dat door de ietwat andere samenstelling van wasbenzine rubberringen en andere onderdelen van pomp en brander op termijn kunnen worden aangetast ?

Met vriendelijke buitensportgroet

Rene
Oud 28 November 2005, 14:24
hyz hyz is offline
Senior Member

>Some performers use naphtha, also known as white gas, Coleman
>fuel or lighter fluid, for some fire stunts. However, naphtha
>has a low flash point, making it more volatile and more likely
>to burn the performer. It is also toxic. Most performers
>consider it to be a more dangerous fuel choice for fire
>breathing.

Daar gebruik ik lampolie voor. Zibro (=peutroleum?) werkt ook prima :)

Overigens in de brander stook ik voorlopig op colemanfuel of loodvrij, en verwarm de brander voor gewoon met benzine. Werkt prima, de dragonfly brandt zichzelf toch weer schoon.

grtz
Henk
Oud 28 November 2005, 14:34
babelfish's schermafbeelding
babelfish babelfish is offline
Senior Member

Loodvrij is niet veilig voor je brander. Je kan wel beweren dat de brander schoon brandt maar je vergeet de transport leidingen naar je branderkop.... Die brand je niet schoon. De loodvervangers c.q. additieven in loodvrij zijn net zo schadelijk als gelode benzine. Het duurt alleen wat langer voordat de boel is dicht geslibt.

"klaar met tegeltjes hieronder, tijd om weer te wandelen"
Oud 29 November 2005, 01:29
B@se B@se is offline
Senior Member

Standaard MSDS vergeleken tussen Coleman Fuel en Wasbezine.

Ik heb hier momenteel een deel van de MSDS van alifatische kookpuntbenzine voor mij liggen, uit dit document en het begeleidend praatje blijkt dat als je de twee msds-en met elkaar vergelijkt (dus Coleman Fuel en Wasbenzine (triviale naam voor kookpunt benzine)) deze twee stoffen vrijwel identiek zijn. En de tekentjes die op deze sheets staan zijn niet errug fijn... mac-tgg van 5mg/m3... de mengsels bevatten oa Conc. benzeen (<5ppm).

Conclusie kan nu dus gewoon zijn dat Wasbezine en Coleman Fuel gelijk zijn. En dat bij bijde mengsels zeker geen kwalijke additieven zijn verwerkt zoals je deze aantreft in benzine voor de auto.

Je kunt dus volgens mij gewoon veilig kookpuntsbezine gebruiken in je benzine brander zonder vermogensverlies of kans op verstopping ed.

Dus dan weten we dat ook weer.

Greetz.

Bas
Oud 29 November 2005, 06:03
Rob Plas's schermafbeelding
Rob Plas Rob Plas is offline
Senior Member

Standaard RE: MSDS vergeleken tussen Coleman Fuel en Wasbezine.

En voor de niet chemisch onderlegden onder ons:

MAC tgg staat voor Maximaal Aanvaardbare Concentratie (tijd gewogen gemiddelde)
Dit is een hoeveelheid van een stof die je gedurende 8 uur per dag/40 uur per week en dat je hele arbeidszame leven lang kan inademen/mee in contact mag komen zonder dat je daar op enigerlij manier een effect van kan bemerken.

Voor ons, branderprutsende weekend hobbiisten is de plafondwaarde eigenlijk interesanter, dat is de MAC die gewoon nooit overschreden zou mogen worden.

En die <5 ppm benzeen is ook niet schokkend, met een tankbeurtje van je auto loop je meer rotzooi op.

MAW: Die waarden die Bas aangeeft hoeven je niet tegen te houden om Coleman en/of Wasbenzine te stoken...

Rob
@ Bas: Total/Fina Raff of de BRC?
En hoe kom je aan de MSDS van Colemanfuel? Die wil ik nl ook wel eens inzien nl.

Yr DDraig Goch

R:Db Plas
http://www.twenot-forums.nl
Oud 1 December 2005, 11:30
deweus's schermafbeelding
deweus deweus is offline
Senior Member

< ... deze twee stoffen vrijwel identiek zijn. Conclusie kan nu dus gewoon zijn dat Wasbezine en Coleman Fuel gelijk zijn ... >

Sorry Bas,

Maar ik geloof dat ik in je tekst toch een kleine contradictie bespeur;-) Zou je de beide MSDS'n kunnen faxen of mailen? Ben best wel benieuwd wat deze verschillen of overeenkomsten nu zijn. Ik kan me namelijk voorstellen dat de Coleman net iets zuiverder is (dus een duurder productieprocess). Anders wordt de pap wel heel duur betaald:P .

Ik heb zelf een keer geprobeerd met wasbenzine een maaltje aan de kook te brengen, maar het spul brandde slechts met een walmende gele vlam. Nadat ik er een scheut Coleman bij in had gegooid liep de brander een stuk soepeler. D'r kan een andere reden voor zijn waarom dit alles gebeurde (zou zo niet weten welke), maar ik verdenk de wasbenzine ervan behoorlijk 'smerig' te zijn geweest.

groet,
Richard
Oud 1 December 2005, 11:43
B@se B@se is offline
Senior Member

Sorry, maar beide niet colemanfuel sheets zijn propretary, een van een bels bedrijf en de ander van een nederlands... Volgens beide zit er geen verschil tussen alifatische kookpunts benzine en een van deze bedrijven (tenminste dat zegt een technicus) maakt ook coleman fuel.... en dat komt uit dezelfde voorraad als de wasbenzine, en de naam wasbenzine is een triviale naam voor kookpunts benzine. Er zit wel een aardige spreiding in de samenstelling van de mensgels. Maar dat was ook te lezen in de msds van coleman.

Maar ik ben benieuwd, waar gaat ik in de voudt?? Ben immers geen chemicus...

Apropos, ikzelf stook al jaren met mijn wisperlite op wasbenzine, heb der zelf nog nooit problemen mee gehad.
Oud 1 December 2005, 11:52
Member

Post dan even wat de exacte samenstelling is in technische termen. Moelijk kan het niet zijn omdat het hier om eenvoudige koolwaterstoffen gaat. Iedereen met vwo-scheikunde (zoals ik) moet daarmee uit de voeten kunnen.

ben benieuwd,
daan
Oud 1 December 2005, 11:53
Rob Plas's schermafbeelding
Rob Plas Rob Plas is offline
Senior Member

Waarmee je nog steeds mijn vraag niet hebt beantwoord:
Hoe kom je aan de MSDS van Colemanfuel?
Want "Coleman" zit echt niet in A'pen.

Yr DDraig Goch

R:Db Plas
http://www.twenot-forums.nl
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten