Laatste wijziging:

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]

Ga terug   Hiking-site.nl prikbord > Discussie: materialen

Discussie: materialen Praat met andere bezoekers van de site over materialen, onderhoud en ervaringen.

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 14 February 2013, 20:31
babelfish's schermafbeelding
babelfish babelfish is offline
Senior Member

Standaard

Ik zag laatst op Nikonians nog een hack op een Nikon batterij. de eigenlijke batterij eruit halen en een spanningsdraad er aan solderen en deze draad kan je dan aan een externe zwaardere accu aansluiten. Feitelijk sluit je dan een externe batterij aan via de batterijpoort op de camera. Deze hack is idd bedacht voor lange exposures in het veld.

"klaar met tegeltjes hieronder, tijd om weer te wandelen"
Met citaat reageren
Oud 13 April 2013, 22:30
JAO's schermafbeelding
JAO JAO is offline
Senior Member

Standaard

Stel je hebt wel power in je camera accu's maar niet meer in je hoofdlamp, telefoon, etc. Met een beetje knutselen kan de Voltaic V11 ook hier weer van hulp zijn door de 7 - 8.4V van de in dit geval Nikon EN-EL15 accu om te zetten naar 5V USB wat in deze test weer een iPhone 5 oplaadt.

Ik kan nu al mijn CR123A, RCR123, 18650 batterijen of Nikon accu's gebruiken om andere batterijen (AA, AAA, 16340, 18650, etc), accu's (Nikon, Canon, etc) of apparaten (alles met USB) op te laden, dus als ik nog ergens power heb dan kan ik het gebruiken waarvoor ik het nodig heb ingeval van nood.

Mijn test opstelling in werking:

Voor de accu adapter heb ik in de fotozaak om de hoek een adapterplaat voor een universele camera lader gekocht (E7,65) en deze helemaal gestript tot alleen het contactblok, kwartiertje knippen en zagen.
Oud 14 April 2013, 19:12
JAO's schermafbeelding
JAO JAO is offline
Senior Member

Standaard

En nog eentje omdat het kan:
Oud 17 April 2013, 13:36
edkoster edkoster is offline
Junior Member

Standaard

Ook ik ben al een tijd aan het kijken naar een solarcharger/accu combinatie.

Over Voltaicsystems kan ik alleen maar positieve berichten vinden en ook de website maakt een positieve indruk.
Probleem is dat ze behalve via solarbackpack.nl lastig te krijgen zijn in nederland.

@JAO: Heb jij alleen ervaring met de accupacks van Voltaicsystems? of ook met de zonnepanelen?
Met citaat reageren
Oud 18 April 2013, 00:47
JAO's schermafbeelding
JAO JAO is offline
Senior Member

Standaard

Hi Ed,

Ik heb tevens de Voltaic Generator laptoptas gekocht bij www.solarbag-shop.de omdat ze daar wel de Apple Magsafe adapter kabel en 12V adapter hadden tov de NL shop.

Heb de tas meteen ontmanteld en gebruik de V60 pack nu los met de MacBook Air.

Tevens het 16.8W 18V panel eruit gehaald en die bevalt erg goed los, stevig qua bouw en waterdicht. Hoewel hij niet op te vouwen is past hij gewoon in de 45L rugzak of aan de buitenkant gebonden om stroom op te wekken.
Oud 17 May 2013, 21:49
JAO's schermafbeelding
JAO JAO is offline
Senior Member

Standaard

Van de week m'n Qidian 4 batterypack binnen gekregen, deze werkt op 18650 Li-Ion accu's die ik ook in m'n zak en hoofdlamp gebruikt (zie foto hierboven), met 4 3400mAh accu's heeft het pack een capaciteit van 50Wh.

Het batterypack kan 5-13V leveren, naast alle USB devices (iPhone, AA, AAA en DSLR accu charger) is het daarmee ook geschikt om m'n Nikon DSLR rechtstreeks te voorzien van stroom dmv een dummy accu met adapter.

De intentie is om dit alleen te doen wanneer ik hele lange exposures maak van bv de sterrenhemel, etc en zo de toch wel kleine EN-EL15 accu's te ontlasten daar die maar 50 foto's mee gaan met dit soort dingen, die bewaren we dan voor het normale gebruik waarbij ze wel 1000 foto's of meer kunnen maken.

Mocht het batterypack om wat voor reden ook niet meer werken dan schroef ik het simpel weg open en haal de accu's eruit om ze gebruiken in m'n lampen of met de eerder genoemde mini USB charger, op deze manier hebben we een stukje redundantie ingebakken en gaat de meegezeulde power niet verloren door technische mankementen.

Hier de setup op de 9 volt setting (dus ook te gebruiken met bv de D600, D7000, D7100, etc):
Oud 21 May 2013, 22:15
RTFM RTFM is offline
Junior Member

Standaard

Beste JAO,

Interessant!
Ben toch benieuwd waar je de Qidian 4 besteld hebt.
Kan enkel fasttech vinden?

Groet, Filip
Met citaat reageren
Oud 21 May 2013, 23:58
JAO's schermafbeelding
JAO JAO is offline
Senior Member

Standaard

Heb hem van eBay opgepikt als naamloos item, kwam hem later ook tegen op fasttech.com waar hij goedkoper is maar ook compleet met 18650 accu's naar smaak besteld kan worden (Panasonic 3400mAh's zijn de beste).

Fasttech.com is een superwinkel met gratis worldwide free shipping, heb er reeds een aantal zaken besteld en die zijn altijd netjes met een week of twee aangekomen.

Bij deze shop zijn oa ook de sexy Nitecore zaklampen voor half geld te halen (heb er inmiddels 7) net als de ML-102 USB 18650 lader die ik een paar posts terug voorbij heb laten komen.
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten