Laatste wijziging:

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]

Ga terug   Hiking-site.nl prikbord > Discussie: wandelgebieden

Discussie: wandelgebieden Weet je leuke routes of wandelgebieden? Deel hier je ervaringen met andere buitensporters.

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 10 August 2012, 13:53
RolfKerkhof's schermafbeelding
RolfKerkhof RolfKerkhof is offline
Senior Member

Standaard

Hallo,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hyz Bekijk bericht
Ik heb op internet nogal eens gelezen dat je in slecht weer (dikke mist, sneeuw) geen of slecht GPS ontvangst hebt. Dat blijkt dus niet waar te zijn.
Volgens mij is dat wel waar. Ik heb met name in heel natte omstandigheden, dat nu toch wel een keer of zeven mee gemaakt. Meerdere keren een uur of twee zonder fix. Niet altijd even lastig, maar ook wel eens op momenten dat ik er niet blij mee was..

Technisch gaat het om verstrooing en reflectie, waardoor het voor de ontvanger lastig wordt om signalen juist te interpreteren. In zes gevallen ging het om situaties met een met water verzadigde venige ondergrond, dikke zwart/grijze bewolking waaruit fijne mot regen komt. In een geval ging het om binnendrijvende mist vanaf een groot meer in verder mooi weer. In alle gevallen gaf de ontvanger aan voldoende satelieten te zien. In alle gevallen hielp een herstart van de ontvanger niet. In enkele gevallen kon ik pas volgende dag bij droger weer, weer een fix krijgen.

Daarbij kan ik inmiddels de volgende opmerkingen maken:

- Veel hangt af van de constellatie (welke satellieten onder welke hoek zichtbaar zijn voor de ontvanger)
- Nieuwere ontvangers, met name de "high sensitive" ontvangers, zijn beter in omgaan met zwakke signalen en ruis. Dus ook beter kunnen omgaan met verstrooing, maar dat onder dit soort omstandigheden ook daar een langere fix (en dus gemiddelde meting) pas voldoende garantie op enige mate van nauwkeurigheid geeft.
- het van merk en software afhangt of de ontvanger dat aangeeft, of dat de ontvanger weigert een fix te geven. Daarbij vraag ik me af of de opgegeven nauwkeurigheid van bijv. Garmin in dit soort omstandigheden nog wel klopt.

Toch zijn dat allemaal geen redenen om wel of geen GPS te gebruiken.

In wildernis gebieden, zoals de Hardangarvidda, is het belangrijk voortdurend bewust te zijn van waar je bent t.o.v. je omgeving en je route, maar ook t.o.v. je mogelijke ontsnappings- en uitwijkmogelijkheden. Daartoe heb je zowel detail beeld als een groter overzicht nodig. Een goede kaart levert beide. Kompas, GPS en soms hoogtemeter zijn elkaar aanvullende hulpmiddelen om kaartbeeld en omgeving aan elkaar te koppelen. Alle drie hebben ze voordelen en nadelen, samen met een kaart vormen ze een ijzersterk span. Zonder kaart zijn ze alle drie vrijwel nutteloos.

MVG

Rolf

Laatst gewijzigd door RolfKerkhof; 10 August 2012 om 14:36 Reden: spelfout
Met citaat reageren
Oud 10 August 2012, 21:07
Erik_1982 Erik_1982 is offline
Junior Member

Standaard

Bedankt voor alle tips en adviezen! En excuses voor mijn late reactie (druk geweest met werk en sporten).

Wat betreft het over ambitieus zijn van de route, goed kans dat jullie daar gelijk in hebben. Mijn ervaring met dit soort tochten is nog niet zo groot. Ik heb om conditie op te bouwen wel veel gelopen in Nederland (inmiddels 175 km de afgelopen 2 maanden) en zit daarnaast ook nog 3x per week op de racefiets (niet als training voor deze toch, maar iets wat ik toch al deed ). ik heb ik het verleden wel tochten gemaakt in de alpen (2 jaar geleden zelfs op de top van de Mont Blanc gestaan ), maar dacht bij het uitzetten van deze tocht dat afstanden van 20km wel haalbaar zou moeten zijn. In Nederland loop ik zonder doodop te zijn wel 30km, maar het terrein in Noorwegen is natuurlijk niet helemaal te vergelijken met de Veluwe.

In eerste instantie was ik eigenlijk van plan om alleen van de hutten gebruik te maken, maar omdat ik het toch niet zo'n prettig gevoel vond dat je dan altijd wel verder zou moeten naar de volgende hut (of terug naar de vorige natuurlijk) heb ik uiteindelijk toch ook een lichtgewicht kampeeruitrusting aangeschaft (En omdat wildkamperen mij eigenlijk gewoon ook heel gaaf lijkt).

Ik heb in mijn "planning" 1 dag extra opgenomen, als rustdag of voor onvoorziene zaken. Mocht mijn plan van 20km per dag toch te ambitieus blijken, dan loopt mijn afsnij route van kraekkja terug naar finse (Bedankt voor de tip over de route van Kjeldebu naar Finse, dat was het andere alternatief dat ik op de kaart had uitgestippeld).

Met deze route kom ik elke dag minimaal langs een hut en kan ik er nog altijd voor kiezen om in de hutten te overnachten in plaats van in de tent. Ik neem vanuit Nederland voedsel mee voor 5 dagen, ik heb het gevoel dat dat eigenlijk wat te veel is, want in elke hut kan je eten kopen, maar ik heb liever te veel voedsel bij mij dan te weinig.

Qua uitrusting heb ik trouwens voor alles in mijn rugzak dry bags (sea to summit)gekocht. Onlangs een test tochtje gemaakt (in één van die weekenden met veel hoosbuien van de afgelopen tijd) en gemerkt dat dry bags (ondanks de rugzak hoes) geen overbodige luxe zijn.

Ik doe deze tocht trouwens niet "even" en met een laag budget,volgens mij zit ik inmiddels al boven de 1500 euro aan kosten voor de uitrusting (Die bezoekjes aan de bever tikken toch aardig aan...)

De GPS die ik meeneem is een Garmin gspmap 60csx en de backup gps een Garmin etrx vista C, beide met gedetailleerde topo kaarten er in. Mijn ervaring met de 60csx is dat je eigenlijk nooit problemen hebt met het krijgen van een fix, zelfs in slecht weer in de alpen heb ik er nooit problemen mee gehad. Dit komt denk ik voor een deel doordat de gps een vrij forse antenne heeft. De etrex heb je wat meer kans op het verliezen van het signaal is mijn ervaring. Nou kan een GPS natuurlijk ook gewoon kapot gaan of kunnen je batterijen eerder op zijn dan gedacht, dus de papieren kaarten gaan zeker mee

Zo, het is een beetje lange post geworden. Ik hoop dat ik mijn plannen een beetje heb verduidelijkt en misschien wat ongerustheid heb weggenomen . Als er nog meer tips of adviezen zijn, dan zijn die natuurlijk zeer welkom!
Ik ben overigens ook van plan een schijfblok mee te nemen, zodat ik achteraf een verslag kan maken van de reis.

Nog even een vraag aan Rolf: Je geeft aan dat het handig is gamaschen mee te nemen. Ik heb wel gamaschen, maar heb deze tot nu toe alleen gebruikt in de winter (om de diepe sneeuw uit de schoenen te houden). Wat zou het nut kunnen zijn van gamaschen bij deze tocht? Misschien ligt het aan het type gamaschen (Black diamond Frontpoint Gaiter) maar ik heb het gevoel dat ik bij rivier doorwadingen er niet heel veel aan ga hebben)
Met citaat reageren
Oud 10 August 2012, 22:43
hyz hyz is offline
Senior Member

Standaard

Dat gaat helemaal goedkomen.

Gamachen zijn erg handig om je broek (en deels schoenen) schoon te houden van modder en droog te houden bij nat gras.

Veel plezier!
Met citaat reageren
Oud 11 August 2012, 00:08
Senior Member

Standaard toevoeging kompas

Hi Erik,

Fijn om weer wat van je te horen. Ik neem aan dat je op punt van vertrekken staat inmiddels. Dus ik houd het kort.

Het is niet je fysieke conditie, maar je ervaring met wildernis gebieden die de aanleiding tot mijn posts was. Uitrusting is allang niet meer de belangrijkste redenen waardoor mensen in dit soort gebieden in de problemen komen. Navigate fouten, en niet kunnen omgaan met snel veranderende omstandigheden en geen inzicht hebben in uitwijk en ontsnappingsmogelijkheden wel. Goed dat je meer flexibiliteit hebt ingbouwd in je planning. Wees bereid nog meer water bij de wijn te doen. Houdt daarbij altijd in de gaten hoe je met je voedsel voorraad verantwoord terug kan komen in Finse. ook met tegenslag en slechtweer. Bedenk dat je asl je dagafstanden halveren je twee keer zoveel dagen en dus eten en nodig hebt. Bijvoorbeeld als je de route Kraekja - Finse gaat doen kan je dat normaal in 2 dagen doen, maar dat kunnen er maar zo 3 worden. Heb je niet genoeg eten dan heb je al een serious probleem.

Beide GPS ontvangers zijn prima. De 62 heeft een helix antenne met beter ontvangst dan de patch antenne van de Vista. Maar dat betekent ook meer ruis. In deze context gaat het dan ook vooral om de kwaliteit van software en chipset. De 62 is wat dat betreft echt veel beter als de Vista. Desondanks kunnen erin dit soort gebieden omstandigheden zijn die het ook voor de 62 moeilijk maakt een fix te maken. Kan ook heel goed zijn dat je geen last hebt, maar het kan wel. Zolang je zorgvuldig navigeert met kaart, kompas en GPS is er geen enkele reden om je daar zorgen over te maken. Wen je er aan om de een als verificatie van de ander te gebruiken. Dan sta je nooit voor verrassingen. Dus vergeet je kompas niet.

Overal waar geen rots is zul je venige natte ondergond tegenkomen. Gamaschen zijn in die omstandigheden vooral nuttig om in loop van water via de bovenkant van je schoen te voorkomen. Bij rivier oversteken heb je er niet veelaan. Daarnaast is het op een lange tocht prettig dat je broek enigzins schoon blijft.

Heel veel plezier en bedenk dat dat het aller belangrijkste is.

MVG

Rolf

Laatst gewijzigd door RolfKerkhof; 11 August 2012 om 00:12
Met citaat reageren
Oud 12 August 2012, 09:34
Junior Member

Standaard

ah, dat ik daar niet aan had gedacht! Gamaschen gaan .dus ook
mee. Ik sta nog niet helemaal op het punt van vertrekken, nog één weekje werken.

Het is trouwens op dit moment prachtig weer in Finse! Nu maar hopen dat dat nog even aanhoud.
Met citaat reageren
Oud 12 August 2012, 12:51
marla's schermafbeelding
marla marla is offline
Senior Member

Standaard

Gamaschen zijn ook een manier om bloedzuigers uit je sokken te houden.
Gelukkig heb je daar in Noorwegen geen last van

Marla
Met citaat reageren
Oud 13 August 2012, 12:35
Manon M. Manon M. is offline
Junior Member

Standaard

Ben je al weg?
Ik ben net terug uit Noorwegen, en heb o.a. de tocht Finse-Geiterygghytta gelopen, de andere kant op dus. Ik vond het prima te doen. Ikzelf heb wel wat alpiene ervaring, maar mijn tochgenoten niet. De route is goed te volgen. Voldoende markeringen en op de sneeuwvelden is gebruik gemaakt van takken/palen, waardoor je ook daar de route goed kunt volgen. De klim (Finse-Klemsbu) deden wij in een niet al te dichte mist. Ook onder die omstandigheden was de route prima te volgen. GPS-ontvangst was goed.
Wij waren er 2 weken geleden en er lag nog erg veel sneeuw. Daarna is het wel beter weer geworden, dus er zal het een en ander zijn weggesmolten. Het grootste risico waar wij tegenaan liepen, was die smeltende sneeuw. Zeker waar de beekjes onder de sneeuw door stroomt, kan een sneeuwveld zomaar ineens inzakken.
Dat je moet uitgaan van 1.5 de aangegeven looptijd herken ik niet. Ook met een 12-jarige in ons midden liepen we deze tocht in 5 uur, zoals ook staat op de kaart.

Van alle tochten die we in Noorwegen hebben gelopen, zag ik gezien de omstandigheden het meest tegen deze tocht op (te moeilijk? te zwaar? niet teveel sneeuw? hoe is het weer?), maar al met al is 'ie me enorm meegevallen. En verder is het gewoon een prachtige tocht.

Laatst gewijzigd door Manon M.; 13 August 2012 om 14:44
Met citaat reageren
Oud 13 August 2012, 17:33
babelfish's schermafbeelding
babelfish babelfish is offline
Senior Member

Standaard

Nog wat over kaart, kompas en GPS. Zorg altijd dat je op de kaart bijhoudt (desnoods op de kaart of kaarthoes schrijven mits de kaart niet teveel kan verschuiven) waar je bent terwijl je ook de GPS gebruikt. Reden hiervoor is dat als je GPS middelen er mee stoppen het in de wildernis erg lastig kan worden (weinig erg duidelijke herkenningspunten of slecht zicht) om je positie op de kaart te bepalen (triangulation).

"klaar met tegeltjes hieronder, tijd om weer te wandelen"
Met citaat reageren
Oud 14 August 2012, 14:06
Linda P.'s schermafbeelding
Linda P. Linda P. is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manon M. Bekijk bericht
Dat je moet uitgaan van 1.5 de aangegeven looptijd herken ik niet. Ook met een 12-jarige in ons midden liepen we deze tocht in 5 uur, zoals ook staat op de kaart.
Hebben jullie gekampeerd of in hutten geslapen? Meestal loop je met een zware kampeerrugzak een stuk langzamer dan met een huttenrugzak. Verder zijn de tijden op de kaart gerekend zonder pauzes.

Als ik op huttentocht ben, loop ik vaak de tijden op de kaart, soms ook een uur sneller. Maar met een zware rugzak loop je langzamer en heb je misschien ook vaker pauze nodig. Dan hangt het ervan af hoeveel gewicht je bij je hebt en hoe goed je getraind bent hoe hard het gaat. Veel kampeerders halen de kaarttijden niet en dan is het goed daarvoor te waarschuwen.

Linda
Oud 15 August 2012, 19:36
Junior Member

Standaard

Mooi om te horen dat de route toen jullie er liepen goed te doen was Manon. Ik heb inmiddels het verslag op http://www.alittlebitaboutnotalot.co...len-day-1.html ook helemaal gelezen, Bedankt voor de tip Rolf! Geeft een goed beeld hoe de omstandigheden ook kunnen zijn tijdens zo'n tocht.
Met citaat reageren
Oud 31 August 2012, 09:02
Junior Member

Standaard

Even een berichtje om te laten weten dat ik weer veilig ben teruggekeerd
Uiteindelijk toch verstandig geweest en vanaf kraekkja terug gegaan naar Finse. Verslag & foto's zal ik binnenkort wel hier ergens op het forum plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 31 August 2012, 11:30
Senior Member

Thumbs up typo

Hi Erik,

Welkom thuis.

Ik ben heel benieuwd hoe je vergaan is.

MVG

Rolf

Laatst gewijzigd door RolfKerkhof; 31 August 2012 om 16:31 Reden: spelling
Met citaat reageren
Oud 31 August 2012, 17:16
Joop B Joop B is offline
Senior Member

Standaard

Rolf,

Net terug uit Noorwegen (Okstindan), maar wederom erg mooi weer gehad .

Had je in die omstandigheden dat je geen fix kreeg wel zicht op de lucht (geen bomen in de weg etc)? Stijgende of dalende wolken hebben mijn hoogtemeter wel eens van slag gemaakt, maar de GPS bleef gewoon goed aangeven. Ik zit doorgaans boven de boomgrens. Dat papieren kaart en GPS (met kaart erop) een erg sterke combinatie vormen ben ik het mee eens. Laat de kaart dus ook niet thuis!

Maar zelfs op de gemarkeerde route tussen Hellevassbu-Middalsbu was de kaart voor mij volstrekt nutteloos. Het zicht was onvoldoende om zelfs maar de volgende markering te zien, laat staan je met een kaart te oriënteren. Daar heb je zicht voor nodig. Als je dus geen routes loopt of die bent kwijt geraakt geldt al helemaal dat je niet zomaar achter je kompasnaald aan kunt lopen. Want ook bij mooi weer kan een berg dan compleet onoverzichtelijk zijn. Een GPS met de topografische kaart erop vind ik dan het meest effectief. Maar kaart en kompas zullen altijd meegaan.

Gr. Joop

(ik gebruik een GPSmap 60CX met altijd de locale topo erop, papieren kaart en kompas, en hoogtemeter / kompas op het horloge)
Met citaat reageren
Oud 31 August 2012, 20:24
Senior Member

Standaard

Hi Joop,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joop B Bekijk bericht
Net Had je in die omstandigheden dat je geen fix kreeg wel zicht op de lucht (geen bomen in de weg etc)? Stijgende of dalende wolken hebben mijn hoogtemeter wel eens van slag gemaakt, maar de GPS bleef gewoon goed aangeven.
Het ging in alle gevallen om situaties met open zicht op de hemel, in open of bergachtig omgeving. Ook ging het om situaties met water verzadigde lucht (druppels als in mist en nevel),grond , als in veen, moeras en open plassen en kleine meertjes) en open rots. Deze situaties zijn berucht om ontstaan van "Multipath" signalen door reflexie en verstrooing van de uiterst kleine radio-signalen van GPS satelieten. Waas/Egnos lossen deze zeer lokale omstandigheden niet op. En het hangt zoals al gezegd van de kwaliteit van je ontvanger (met name de interne software) hoe jou apparaat daar mee omgaat. Blijft staan dat ook de beste software de weg kan kwijtraken.

Stijgende of dalen bewolking duidt op luchtdruk wijzigingen, alleen luchtdruk hoogtemeters zullen door deze druk wijziging beinvloed worden. Met GPS heeft dat verder niets van doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joop B Bekijk bericht
Maar zelfs op de gemarkeerde route tussen Hellevassbu-Middalsbu was de kaart voor mij volstrekt nutteloos. Het zicht was onvoldoende om zelfs maar de volgende markering te zien, laat staan je met een kaart te oriënteren. Daar heb je zicht voor nodig. Als je dus geen routes loopt of die bent kwijt geraakt geldt al helemaal dat je niet zomaar achter je kompasnaald aan kunt lopen.
Tja toch is dat de kern van navigatie met kaart en kompas. Het blind kunnen navigeren op basis van kaart en kompas vraagt kennis, vaardigheden en discipline. De techniek staat bekend als "gegist bestek" of "dead reckoning". Voor de meeste wandelaars, dus ook voor mij, is de afstand lastigste bij te houden. Je hebt techniekjes nodig om dat goed te doen. Deze leer je het best op goede navigatie cursus.

Dit soort navigatie hoort m.i. toch wel een beetje bij de standaard uitrusting van de wildernis wandelaar.

MVG

Rolf

Laatst gewijzigd door RolfKerkhof; 31 August 2012 om 20:29 Reden: spelling
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten