Laatste wijziging:

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]

Ga terug   Hiking-site.nl prikbord > Discussie: materialen

Discussie: materialen Praat met andere bezoekers van de site over materialen, onderhoud en ervaringen.

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 7 May 2012, 19:56
lika's schermafbeelding
lika lika is offline
Member

Standaard Aanschaffen Golite Shangri-la 1 een bijpassende slaapzak?

Hoi Hiking-siters,

Ik overweeg om mijn Vaude Taurus 1 ( 2,5 kg) te vervangen voor de Golite Shangri-la 1 tarptent. Ben al sinds de winter op zoek naar een tentje lichter dan de taurus en mijn voorkeur gaat uit naar de Shangri-la 1. Dit om het gewicht, de prijs en vooral om de eenvoud. Een echte tent vind ik niet echt nodig ( en duur) maar een tarp te open, vandaar de Shangri-la 1. Ik wil hem in alle soorten omstandigheden en tereinen gebruiken behalve als de temperatuur echt te winters wordt ( -10 of kouder, dan slaap ik toch liever binnen).
Heeft iemand hier positieve of negatieve ervaring mee, of redenen om hem wel of niet te kopen?

Enige nadeel is is dat ik zonder wandelstokken loop, en die ook pas wil gaan aanschaffen mocht ik ze echt nodig hebben ( bv. hogere bergen, langere afdaling of hele zware tas). Wie weet er een (lichter) alternatief voor wandelstokken?

Ook wil ik mijn synthetische Carinthia slaapzak vervangen ( bijna 2 kilo) voor een 3-seizoenen donsen zak. Ik vraag me af hoe waterafstotend/waterdicht de tijk moet zijn van de nieuwe zak in combinatie met de Shangri-la 1.

Hoop op tips!

Groetjes Lika

Laatst gewijzigd door lika; 7 May 2012 om 19:57 Reden: spelfout
Met citaat reageren
Oud 7 May 2012, 20:20
marla's schermafbeelding
marla marla is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lika Bekijk bericht
Ik vraag me af hoe waterafstotend/waterdicht de tijk moet zijn van de nieuwe zak in combinatie met de Shangri-la 1.

Hoop op tips!

Groetjes Lika
Ik denk behoorlijk, aangezien je bij een enkeldaks tent als de Shangri-la 1 veel condens kunt verwachten.

Marla
Met citaat reageren
Oud 7 May 2012, 22:48
babelfish's schermafbeelding
babelfish babelfish is offline
Senior Member

Standaard

Yup condens is idd een probleem bij enkeldaks. echter dat probleem vervalt compleet als je voldoende ruimte van het tentdoek af hebt en er dus echt niet per ongeluk tegen aan kan gaan liggen zonder echt je best te doen en het condens wat via het doek naar beneden rolt niet verzamelt op het grondzeil. Grondzeil moet daarom los zijn van het tentdoek en liefst toch wel een cm of 15 tot 20 van het doek af liggen. Zo weet ik dat 1 tot 2 personen zonder een centje pijn prima in een Shangrila 3 kunnen liggen en vaak zie je deze ook als solo tentje in gebruik wat je uiteraard wel een balzaal oplevert.

"klaar met tegeltjes hieronder, tijd om weer te wandelen"
Met citaat reageren
Oud 14 May 2012, 11:44
Roobe Roobe is offline
Member

Standaard

Condensopbouw bij enkel/dubbeldaks tenten verschilt niet veel, probleem is alleen dat je eenvoudiger tegen het buitendoek aanstoot waardoor je slaapzak nat wordt. Wat Babelfish zegt klopt dan ook, geen enkel probleem mits je voldoende afstand houdt, wat in de SL1 mogelijk moet zijn aangezien die groot genoeg is. Slaapzakken met DWR coating worden net zo goed nat, WP/B is een stuk zwaarder uiteraard en ademt minder. Mijn ervaring is dat indien je voorzichtig bent een donzen slaapzak geen enkel probleem is zolang je niet tegen het tentdoek stoot.
Met citaat reageren
Oud 14 May 2012, 12:26
dsanders dsanders is offline
Senior Member

Standaard

Wij slapen onder een Trailstar (Mountain Laurel Designs), ook een enkeldaks dus. Daaronder gebruiken we nog een lichte bivakzak van hetzelfde merk (200gr) om ons slaapmatje en (donzen) slaapzak te beschermen. Als het echt goed weer, slapen we onder de blote sterrenhemel (maar in de bivakzak).

Je hebt inderdaad wat condens tegen het zeil aan, al hangt dat af van de omstandigheden en hoeveel ventilatie je voorzien hebt.

Geen ervaring met de Golite. Voor iets meer gewicht (600gr) heb je een (ruime) Trailstar waar de kans kleiner is dat je (als je alleen bent) heel veel ruimte in hebt. Opzetten is inderdaad ook met wandelstokken, maar kijk dan uit voor lichte exemplaren.
Voordeel van de Trailstar (t.o.v. Golite) is dat de vorm (beetje tipi-achtig) echt wel bombproof is. Hij geeft amper een krimp bij veel wind.
Met citaat reageren
Oud 14 May 2012, 12:28
hyz hyz is offline
Senior Member

Standaard

Er is toch gewoon een binnentent te koop voor deze tent?

Ik gebruik al mijn tenten wel eens enkeldaks...
Met citaat reageren
Oud 14 May 2012, 14:12
lika's schermafbeelding
lika lika is offline
Member

Standaard

Ik ben niet zo groot ( 1,70), dus de shangri-la1 zal voor mij ruim genoeg moeten zijn. De kans dat ik het doek raak is dus niet zo groot.

Ik wil proberen met de shangri-la1, een goede slaapzak, en evt bizakzak een onderkomen te krijgen die geschikt voor al mijn plannen. Ik ben van plan zomers de bergen in te trekken en in het voor en najaar lagere gebieden op te zoeken, echte winterse omstandigheden ga ik uit de weg, ben nogal een koukleum.

Ik twijfel qua slaapzakken tussen de Birdland serai 400 (-5) en de Birdland serai 600XTR (-12).

De 400 is lichter en meer geschikt voor de zomer. In extremer/kouder weer of op langere tochten zou ik een bivakzak kunnen meenemen tegen wind water, en om de comfortwaarden op te krikken.

De 600XTR is meer waterafstotend ( maar na informeren blijkt ie zeker niet waterdicht). Deze zak is dan weer wel lekker warm, en meer geschikt voor slechter weer. Hij is helaas wel ruim 200 gram zwaarder dan de 400. ( en 100 euro duurder). Maar bivakzak is niet nodig.

Iemand nog alternatieven voor de wandelstokken? Ik wil die dit jaar nog niet aanschaffen dus moet iets anders ( goedkoop en liefst lichter!) bedenken. Ik zat richting alu tentstok te denken, of zelf iets maken van gele electrapijpjes.

Laatst gewijzigd door lika; 14 May 2012 om 15:29 Reden: spelfout
Met citaat reageren
Oud 14 May 2012, 16:20
Senior Member

Standaard

Bij die zelfde birdland kan je alu tentstok segmenten kopen voor een zacht prijsje om zelf stokken te maken. Electriciteitsbuizen gaat niet werken die zijn te buigzaam. door verschilende maten in elkaar te schuiven worden ze wel steviger maar ook zwaarder.

Nog een prijziger optie is carbon tarp stokken

Met citaat reageren
Oud 14 May 2012, 16:52
hyz hyz is offline
Senior Member

Standaard

De grijze elektrapijpen zijn sterker (slagvast). Maar zeker nog niet voldoende om flink op te leunen. Misschien een paar laagjes glasvezel erom lamineren.

Maar het is dan handiger eerst bij de Xenos of tweedehands stokken te kopen. Al zijn de goedkoopste Leki's ook niet duur. Het extra gewicht moet je dan maar voor lief nemen.
Met citaat reageren
Oud 14 May 2012, 23:15
Mark D Mark D is offline
Senior Member

Standaard

Een goedkope dhz optie die als het goed is wel werkt en bovendien erg licht is, is bamboe. Misschien wat lastig om dat inklapbaar te maken, maar met enige creativiteit moet dat zelfs te doen zijn.
Met citaat reageren
Oud 15 May 2012, 00:07
Senior Member

Standaard

idd ook zeker een aardig idee

Met citaat reageren
Oud 14 November 2012, 11:29
lika's schermafbeelding
lika lika is offline
Member

Standaard Golite Shangri-la 3 hoog in de bergen

Ik ben inmiddels een half jaar verder en heb na wikken en wegen de Golite Shangri-la 3 aangeschaft en er zelf een grondzeil bij geknutseld. Verder heb ik als slaapzak de Birdland Serai 600 XTR gekocht. Wandelstok moet ik nog aanschaffen, voorlopig gebruik ik de bijgeleverde stok. De tent bevalt tot nu toe zeer goed, alleen wat gedoe met opzetten op rotsige ondergrond, maar moet nog een kijken naar goede haringen.

Ik zou graag deze combi gebruiken komende zomer in de Alpen ( Otztal), ik ben van plan delen van de Otztal-trek te gaan lopen en hoewel er veel hutten zijn wil ik het liefst kamperen ( hutten zijn wel een optie bij heel slecht weer of voor een goede maaltijd). Ik zit dan wel soms op 3000m hoogte en ik vraag me af of deze combi goed genoeg is op die hoogte bij mindere weersomstandigheden te gaan kamperen. Als optie zou ik nog een lichte bivakzak kunnen aanschaffen voor extra bescherming.

Is dit volgens jullie haalbaar? Ik hoor graag meningen, tips, ervaringen en adviezen!

Groetjes Lika
- Die inmiddels zo verknocht is aan het hiken en de bergen dat ik na een maand binnen slapen ontzettend onrustig wordt!
Met citaat reageren
Oud 14 November 2012, 12:20
Luuk's schermafbeelding
Luuk Luuk is offline
Member

Standaard

Om je slaapzak comforttemperatuur wat op te krikken zou je ook nog kunnen kijken naar een lakenzak, zoiets bijvoorbeeld. Daarnaast kom je met je kleding ook nog een eind, mocht het echt koud worden.
Met citaat reageren
Oud 14 November 2012, 16:12
Senior Member

Standaard

Je kan ook zakken kopen of maken die je kan vullen met gewicht zoals stenen. Zo'n gevulde zak kan je dan als anker gebruiken. Verder met een rotspen kan je gaten voorslaan voor niet massieve pennen.

Met citaat reageren
Oud 14 November 2012, 18:03
Schoenveter Schoenveter is offline
Senior Member

Standaard handig??

Lika,

Nou ben ik niet heel deskundig met kamperen, maar is die Go-lite en een tarp niet net zo zwaar als een regeliere tent? Kun je niet beter dan je tent meenemen?

groetjes,

Mirjam
Met citaat reageren
Oud 14 November 2012, 18:52
lika's schermafbeelding
lika lika is offline
Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door babelfish Bekijk bericht
Je kan ook zakken kopen of maken die je kan vullen met gewicht zoals stenen. Zo'n gevulde zak kan je dan als anker gebruiken. Verder met een rotspen kan je gaten voorslaan voor niet massieve pennen.
Had idd al gedacht om mijn drybags en andere zakken te vullen met stenen en die aan een punt te bevestigen als haring, ook extra scheerlijnen mee en die evt. aan een zware steen binden. Nadeel van de SL3 is dat je niet veel kan schuiven met de punten waar de haringen moeten, anders staat hij niet strak. Ik zat te denken om titanium haringen te kopen.

Nu zie ik ineens de voordelen van een vrijstaand tentje of een Akto o.i.d.. Heb ik dan toch de verkeerde tent gekocht? pfff
Met citaat reageren
Oud 14 November 2012, 18:58
jurgen's schermafbeelding
jurgen jurgen is offline
Senior Member

Standaard

Citaat:
Ik ben inmiddels een half jaar verder en heb na wikken en wegen de Golite Shangri-la 3 aangeschaft en er zelf een grondzeil bij geknutseld. Verder heb ik als slaapzak de Birdland Serai 600 XTR gekocht. Wandelstok moet ik nog aanschaffen, voorlopig gebruik ik de bijgeleverde stok. De tent bevalt tot nu toe zeer goed, alleen wat gedoe met opzetten op rotsige ondergrond, maar moet nog een kijken naar goede haringen.

Ik zou graag deze combi gebruiken komende zomer in de Alpen ( Otztal), ik ben van plan delen van de Otztal-trek te gaan lopen en hoewel er veel hutten zijn wil ik het liefst kamperen ( hutten zijn wel een optie bij heel slecht weer of voor een goede maaltijd). Ik zit dan wel soms op 3000m hoogte en ik vraag me af of deze combi goed genoeg is op die hoogte bij mindere weersomstandigheden te gaan kamperen. Als optie zou ik nog een lichte bivakzak kunnen aanschaffen voor extra bescherming.

Is dit volgens jullie haalbaar? Ik hoor graag meningen, tips, ervaringen en adviezen!

Groetjes Lika
- Die inmiddels zo verknocht is aan het hiken en de bergen dat ik na een maand binnen slapen ontzettend onrustig wordt!
zelf al meerdere keren met tent in het otztal rondgetrokken,hoogtes tussen de 2500 en 3000 mtr,zo te zien met je slaapzak goed te doen,reken op temp tussen -2 en +5 graden in de zomer daar,normaal gesproken,ik gebruik wel een dubbeldaks tent,voorheen een enkeldaks tent gebruikt,dat is echt niet ideaal,condens was verschrikkelijk,ook mijn MSR carbonlite was daar niet ideaal vanwege de gaasbinnentent,condenseerde behoorlijk op onze slaapzakken,en af en toe windchill over ons heen,volgens mij moet jij het hebben van je slaapzak,verder een opstaand grondzeil i.v.m. regenval,kan wel eens behoorlijk tekeer gaan daar snachts,waardoor het water over je grondzeil kan lopen,vandaar dat ik een dubbeldaks tent gebruik.

http://www.tpknives.com/
Met citaat reageren
Oud 14 November 2012, 19:58
Senior Member

Standaard

Citaat:
Had idd al gedacht om mijn drybags en andere zakken te vullen met stenen en die aan een punt te bevestigen als haring, ook extra scheerlijnen mee en die evt. aan een zware steen binden. Nadeel van de SL3 is dat je niet veel kan schuiven met de punten waar de haringen moeten, anders staat hij niet strak. Ik zat te denken om titanium haringen te kopen.

Nu zie ik ineens de voordelen van een vrijstaand tentje of een Akto o.i.d.. Heb ik dan toch de verkeerde tent gekocht? pfff
Wat mij betreft heb je niet de verkeerde tent aangeschaft hoor

Ik zou niet je drybags gebruiken omdat je met stenen de coating of membraam beschadigd waardoor ze niet echt meer waterdicht worden. Gewoon bijvoorbeeld van exped speciale ankerzakjes kopen of zelf zoiets namaken van ripstopnylon en wat dyneema draad (sterk en UL).

Je hoeft echt bijna nooit alle punten met zakjes vast te zetten je kan meestal bij de meeste punten toch wel ergens een haring kwijt.

Titanium haringen kan je ook krom meppen, net zo makkelijk, ze zijn wel lichter. Daarom kan je beter een zware dikke rotsspijker meenemen waarmee je gaten onde 45 graden voorslaat in rotsachtige bodem. Dan kan je daarna zelfs carbonharingen erin zetten. Dat werkt ook prima bij bevroren ondergronden.

Nog een truc is op je opspan punten een elastiek toe te passen. gewoon zo'n ronde elastiekkkoord van 4 a 5mm doorsnee. Als je deze strak opzet dan blijft je doek strak staan ondanks temp verschillen (bij de nachthike hebben deelnemers dat ook bij mijn tarp kunnen aanschouwen.)

Hier een beschrijving hoe je dat doet:
http://seekoutside.com/instructions/...nt-tensioners/

enne hier ook een beschrijving over verankering van tipi's
http://seekoutside.com/instructions/tent-stake-usage/

Dan nog wat over condens, als eigenaar van zo'n SL-3 weet je gewoon dat dit geen issue is. Zoveel ruimte, zulke stijle wanden dat loopt mooi langs het doek af naar beneden op de grond. Dat is ook de kracht van de enkelwandige tipi's

Oh ja een akto is ook allesbehalve vrijstaand. als je echt een vrijstaande tent wil hebben reken dan maar snel op 2 tot 2,5 kg waar je net in je eentje in past (bijvoorbeeld een scarp met 2 extra stokken)

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten