Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site? Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
Gisteren ben ik in Amsterdam naar de Free Spirit geweest.
Daar heb ik schoenen gekocht van Keene, het zijn niet van die heel zware schoenen zoals die van Lowa of Meindl. Want ik heb kleine, smalle en platte voeten. Ik ben er blij mee, kan ik ze vanavond inlopen.
Ik heb toch gekozen voor de Storm Light Jacket, omdat ik die van pasvorm wat mooier vond, die zal ik vlugger aandoen als ik niet in Nepal ben. Dus zijn geld wel waard.
Ik heb toch gekozen voor een 50 liter rugzak, omdat ik van plan met nog vaker een hike toch te doen, waarbij ik dan misschien wel kampeerspullen moet meenemen. En om nu twee rugzakken of drie rugzakken thuis te hebben liggen. Deze kan je nog vrij klein maken en zou ook nog als handbagage mee moeten kunnen.
Al met al ben ik blij, de volgende aanschaffen zoals basislaagje komt weer weer wel.
Ik ga er maar vanuit dat ik een bom geld terug krijg van de belastingdienst :+
>Ik heb toch gekozen voor een 50 liter rugzak, omdat ik van
>plan met nog vaker een hike toch te doen, waarbij ik dan
>misschien wel kampeerspullen moet meenemen. En om nu twee
>rugzakken of drie rugzakken thuis te hebben liggen. Deze kan
>je nog vrij klein maken en zou ook nog als handbagage mee
>moeten kunnen.
> deze kan je nog vrij klein maken, en zou ook nog als handbagage
mee moeten kunnen<.
Dat hoop ik voor je. Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben zo'n platte bak waar je je tas in moet leggen. Past hij daar niet in, dan zouden ze kunnen gaan zeuren. Overigens kan je op internet wellicht de voorwaarden voor handbagege vinden van jouw luchtvaartmaatschappij, vaak vermeld als lxbxh, en dan de maximale maten daarvan.
Ik ben trouwens wel van mening dat ze dan beter kunnen kijken naar al die zakenreizigers, want die nemen soms echt hele hutkoffers mee de cabine in. Maar ja, dat is weer een andere discussie....
Qua statiefje zijn er wel slimmere opties zoals een gorillapod. Die hebben ook modellen die een DSLR kunnen dragen. Met een compactcamera kom je wel met het voorgestelde statiefje weg. Maar er zijn kleinere statiefjes verkrijgbaar zoals bijvoorbeld een tafelstatiefje van Manfrotto
Locatie: Bergen op Zoom, Noord-Brabant, Koninkrijk der Nederlanden.
RE: ik ga naar Nepal en neem mee?
Die ZipShot kan ook nog wel een dSLR dragen. (http://www.kenrockwell.com/tech/pma/2010/iii.htm)
Verder is 'ie vrij hoog, wat handig kan zijn als er in de omgeving niks is om 'm op te zetten en die plant net in de weg zit voor dat mooie shot.
Diezelfde Ken schreef ook:
"Even though it easily held five pounds, you don't want to do this because any gust of wind will take it down. Wind will take down lighter cameras, too, but you'll care less when they get smashed."
Ik zou dit lichtgewicht statief dus overslaan bij DSLR's. Kan je beter toch een gorillapod nemen die geschikt is voor een DSLR van je gewicht die je hebt. Gorillapods zijn ook niet erg zwaar.
Ik zelf heb een Manfrotto tafelstatiefje voor mijn oude F80 met 28-105 lens. Ik moet daarbij altijd zorgen dat een poot onder de lens staat zodat het statiefje niet voorover kukkeld. Het is meer een evenwichtskwestie dan overbelasting van het draagvermogen. Wind ben ik niet bang voor (dat hij dan vervolgens achterover geblazen kan worden) want ik kan het pootje onder de lens extra zekeren met een haring. Dat gaat niet zomaar met een statief met opstaande poten. Bovendien is ht statiefje zo laag (hooguit 30cm)dat omvallen nu niet echt eeen groot risico met zich mee draagt op schade.
Toch als ik over ben overgestapt naar een DSLR (het lamme excuus om ook de statief te vervangen) zal ik toch overstappen naar een gorillapod, is gewoon veelzijdiger. Door de onderste pootjes om te vouwen kan hij ook verankerd of verzwaard worden.
De belangrijkste factoren voor het draagvermogen zijn de balans (daar zijn hoge statieven met lange poten die ver uit staan erg goed in) en het draagvermogen van het balhoofd (dat deze goed is aan te klemmen zonder dat hij toch om knakt). Maar goed zulke die beide factoren goed zijn wegen wat. Ik zie dan ook de combinatie van een gorillapod met een voor je set adequate balhoofd wel als het ideaalst.
>Wat goed! Wat een goede tips lees ik hier nu terug, echt
>geweldig. ZO'n donsjas van Alpkit is idd niet zo duur en icm
>met die basislagen van Patagonia en een fleece, ben ik
>misschien nog voordeliger uit dan ik dacht. :-)
Nog voordeliger is om een aantal spullen in Kathmandu aan te schaffen. Ik heb zelf een goede donsjack aangeschaft voor slechts 30 euro.
Ter plekke is veel te koop, soms van goede kwaliteit. Ik heb goede ervaringen met Shona's. Daarnaast is veel "nep" te koop, soms goede en soms mindere kwaliteit. Afritsbroeken zijn circa 12 euro, fleece vanaf 3 euro, etc.
Veel plezier in dat mooie land. Voor meer info over mijn tocht vorig jaar zie:
Daar ben ik weer, ik vond het onzin een nieuw topic te openen. Dus ik ga hier gewoon verder. Ik kan langzaam aan (heel langzaam) beginnen met aftellen, mijn reis is geboekt!
Ik vertrek 15 oktober en kom 13 november weer terug (vrijdag de 13e, maar goed dat ik niet bijgelovig ben)
Nu heb ik bijna al mijn materiaal in huis, alleen nog een paar vragen aan jullie.
Ik heb een Osprey rugzak gekocht, van 50 liter. Dat leek me erg handig, want alles in een tas, geen kan op dingen kwijt te raken. Ik ken mezelf namelijk
Maar...dan moet ik dat ding wel alsmaar meenemen natuurlijk, terwijl als ik een olifantentocht doe in de Chitwan, ik echt niet met zo'n grote rugzak op die olifant wil zitten. En ook in Kathamandu en Phokara zelf, volgens mij kan je in een guesthouse je grote bepakking wel in een kluisje laten, dus dan de stad in met iets kleiners.
Wat is dan handig om nog mee te nemen, zo'n opvouwbaar fly tasje van bijvoorbeeld The north face of een wat grotere heuptas, je hebt er ook die je kan ombouwen tot mini rugzak.
Ik zag dat Osprey ook dagrugzakjes heeft die je op je eigen rugzak kan klikken, maar ik heb natuurlijk een model waarbij dat niet kan.
Ik heb daar toen nooit over nagedacht, een beginnersfout (ik heb ze net gelezen)
9 September kan ik om mijn injecties, ik lees en hoor verschillende dingen. Tot wel malariapillen tot überhaupt geen injecties nemen. Ik ben nogal gevoelig op mijn darmen, dus ik veronderstel dat een buiktyfusprik misschien ook wel handig is.
Als ik op een vakantie ook een kleinere tas nodig heb, neem ik een Arcteryx Cierzo 18 mee. Zie deze topic. Is heel licht en verrassend comfortabel (mits je een zitmatje tegen je rug doet). Ik gebruik hem in de grote rugzak gewoon als stuffsack voor bv. repen.
Ik heb ook een Me°ru' Street (of vergelijkbaar), die is iets lichter nog, maar ook iets minder comfortabel, is acceptabel voor het gewicht&prijs. Je mag hem tegen een zacht prijsje overnemen als je wil, omdat ik alleen de Cierzo nog gebruik.
Daar ben ik weer, ik vond het onzin een nieuw topic te openen. Dus ik ga hier gewoon verder. Ik kan langzaam aan (heel langzaam) beginnen met aftellen, mijn reis is geboekt!
Ik vertrek 15 oktober en kom 13 november weer terug (vrijdag de 13e, maar goed dat ik niet bijgelovig ben)
Nu heb ik bijna al mijn materiaal in huis, alleen nog een paar vragen aan jullie.
Ik heb een Osprey rugzak gekocht, van 50 liter. Dat leek me erg handig, want alles in een tas, geen kan op dingen kwijt te raken. Ik ken mezelf namelijk
Maar...dan moet ik dat ding wel alsmaar meenemen natuurlijk, terwijl als ik een olifantentocht doe in de Chitwan, ik echt niet met zo'n grote rugzak op die olifant wil zitten. En ook in Kathamandu en Phokara zelf, volgens mij kan je in een guesthouse je grote bepakking wel in een kluisje laten, dus dan de stad in met iets kleiners.
Wat is dan handig om nog mee te nemen, zo'n opvouwbaar fly tasje van bijvoorbeeld The north face of een wat grotere heuptas, je hebt er ook die je kan ombouwen tot mini rugzak.
Ik zag dat Osprey ook dagrugzakjes heeft die je op je eigen rugzak kan klikken, maar ik heb natuurlijk een model waarbij dat niet kan.
Ik heb daar toen nooit over nagedacht, een beginnersfout (ik heb ze net gelezen)
9 September kan ik om mijn injecties, ik lees en hoor verschillende dingen. Tot wel malariapillen tot überhaupt geen injecties nemen. Ik ben nogal gevoelig op mijn darmen, dus ik veronderstel dat een buiktyfusprik misschien ook wel handig is.
Ik hoor graag van jullie!
hoi,
Ben zelf ook in die periode in nepal geweest. Je hoeft geen Malaria tabletten te slikken. Hier in Nederland zeggen ze van wel, maar volgens een Canandese kliniek in Nepal is dit echt niet nodig. buiktypische is wel handig. Als je veel meer info wilt hebben kijk op nepal.prikpagina.nl ( nepal prikbord). zitten veel mensen op dat forum die daar al jaren komen of wonen.
Ik heb nu in Nederland de afgelopen weken hier meer muggen gezien en gehoord dan in 4 weken nepal.
Buiktyffus is wel aan te aanraden.
wil je niet ontmoedigen, weet niet of je planning vast staat, maar Chitwan is erg toeristisch. houdt daar echt rekening mee. een tip: probeer te zwemmen met olifanten. dit is erg leuk. ( nog leuker dan het tochtje)
Er is in Nepal een ander nationaalpark ( ben even de naam vergeten). deze schijnt veel mooier en er komen bij geen toeristen. Naam krijg je nog. Wij zijn daar toen niet geweest. Maar achteraf had ik daar liever heen gegaan.
In hotels/guesthouses kunnen je altijd een deel van je bagage achterlaten.
In Chitwan kun je ook je spullen in je hut achterlaten, wij zaten midden in het park dus het was wel 50 meter lopen tot de olifanten halte. Overigens heb ik er verschillende ervaringen over gehoord. Ik vond het niet zo geweldig maar dat was omdat ik op meer wildlife had gehoopt. Heb er uiteindelijk wat apen, blaffende herten en meestal de achterkant van een neushoorn en enkele seconden de voorkant. O ja, en een Cevet kat of zoiets, soort van linx/panter achtig beest hoog in de bomen. Verder vroeg ik me af in hoeverre het allemaal overdreven wordt, eerste keer liepen we daar met gids en bewaker rond die ons moest beschermen tegen wildlife, bij de volgende trip was die bewaker er ook bij maar had hij niet zijn "wapen"stok bij zich, opeens was het minder gevaarlijk blijkbaar. Tevens vroeg ik me af hoe het kan dat een tijger slechts 1 pootafdruk achter laat als hij over een weg loopt. Natuur was wel mooi trouwens.
Oftewel, van den mensen die naar het andere park zijn gegaan heb ik allemaal positievere verhalen gehoord of wij hebben gewoon pech gehad ;-)
In Chitwan kun je ook je spullen in je hut achterlaten, wij zaten midden in het park dus het was wel 50 meter lopen tot de olifanten halte. Overigens heb ik er verschillende ervaringen over gehoord. Ik vond het niet zo geweldig maar dat was omdat ik op meer wildlife had gehoopt. Heb er uiteindelijk wat apen, blaffende herten en meestal de achterkant van een neushoorn en enkele seconden de voorkant. O ja, en een Cevet kat of zoiets, soort van linx/panter achtig beest hoog in de bomen. Verder vroeg ik me af in hoeverre het allemaal overdreven wordt, eerste keer liepen we daar met gids en bewaker rond die ons moest beschermen tegen wildlife, bij de volgende trip was die bewaker er ook bij maar had hij niet zijn "wapen"stok bij zich, opeens was het minder gevaarlijk blijkbaar. Tevens vroeg ik me af hoe het kan dat een tijger slechts 1 pootafdruk achter laat als hij over een weg loopt. Natuur was wel mooi trouwens.
Oftewel, van den mensen die naar het andere park zijn gegaan heb ik allemaal positievere verhalen gehoord of wij hebben gewoon pech gehad ;-)
Ik sluit daar helemaal bij aan. Als je de olifantentocht doet ga je niet alleen de "jungle" in maar met nog zoveel andere olifanten met hard pratende toeristen ( of wij hadden gewoon pech).
Houdt er rekening mee dat het een toeristische atractie is. .
Bedankt voor alle reacties! Sylvia, mijn planning staat nog niet vast, enkel het lopen van de Annapurna Base Camp route. Verder kan alles nog, dus mocht de naam van de het andere minder toeristische wildlife park je te binnen schieten hoor ik het graag!
Ik ga even kijken hoe het met de top van mijn rugzak zit, want hij kan er wel af, maar of ik er ook een rugzak, heuptas van kan knutselen... ik ben benieuwd!
Bedankt voor alle reacties! Sylvia, mijn planning staat nog niet vast, enkel het lopen van de Annapurna Base Camp route. Verder kan alles nog, dus mocht de naam van de het andere minder toeristische wildlife park je te binnen schieten hoor ik het graag!
Ik ga even kijken hoe het met de top van mijn rugzak zit, want hij kan er wel af, maar of ik er ook een rugzak, heuptas van kan knutselen... ik ben benieuwd!
Bedankt! Dat ziet er idd wel wat beter uit als de Chitwan. Dan denk ik dat ik de plannen wijzig en liever daar naartoe ga. Even kijken hoe ik dan het beste kan reizen vanuit Pokhara, komt wel goed
Bedankt! Dat ziet er idd wel wat beter uit als de Chitwan. Dan denk ik dat ik de plannen wijzig en liever daar naartoe ga. Even kijken hoe ik dan het beste kan reizen vanuit Pokhara, komt wel goed
Als je in pokhara bent ga dan ontbijten dineren ect bij sweet memory's. Errug lekker! Hij is trouwens al tussen 5-6 uur in de ochtend open!
zorg dat je niet op nationale feestdagen reist, dan zitten namelijk alle bussen overvol.