Hiking-site.nl prikbord

Hiking-site.nl prikbord (http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php)
-   Discussie: materialen (http://www.hiking-site.nl/prikbord/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Garmin Etrex Legend HCX (http://www.hiking-site.nl/prikbord/showthread.php?t=7410)

szeedijk 14 January 2011 07:17

Garmin Etrex Legend HCX

Goedendag!

Vraag mbt de Garmin Etrex Legend HCX. Ik wil deze gaan gebruiken tijdens het wandelen en misschien bij hoge uitzondering tijdens fietsen.

Ik heb al veel revieuws/vragen/info over deze GPS gelezen maar heb hiermee geen duidelijk beeld kunnen krijgen over een aantal zaken. Hopelijk iemand hier die het antwoord weet! :)

1. Als ik ga navigeren naar een bepaald punt, wijst hij mij dan altijd over een pad/weg of kan het ook rechtstreeks naar dat punt (off road).
2. Is deze ook gewoon heel simpel te gebruiken als navigatie naar 1 punt (auto)?
3. Ik zag dat hij tracklogs maakt. Waarmee je uiteindelijk ook je route terug zou kunnen zien op Google Earth ed. Maar als ik meerdere dagen ga wandelen en ik moet hem continu aanhouden om deze log te laten maken dan zijn de batterijen natuurlijk binnen no-time op! Is dit zo?
En moet je anders de GPS om de zoveel tijd even aanzetten (waarmee je log wel minder precies is)
4. Ik neem aan dat ik niet verplicht ben kaarten te kopen om de GPS te kunnen gebruiken?
5. Klopt het als ik zeg dat het verschil met de eTrex Venture Hc alleen de batterijduur en SD kaart mogelijkheid is?

Alvast dank!

Edit: Bij nr 2 bedoel ik als navigatie naar 1 punt bv naar mijn auto (dus niet als navigatie in auto)

Harm 14 January 2011 20:34

Ik heb zelf een vista en die is volgens mij grotendeels vergelijkbaar, behalve dat de vista ook nog een barometer aan boord heeft. Mijn reacties staan onder je vragen,

groeten, Harm

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door szeedijk (Bericht 79069)
Goedendag!

1. Als ik ga navigeren naar een bepaald punt, wijst hij mij dan altijd over een pad/weg of kan het ook rechtstreeks naar dat punt (off road).

Dit kan beide. Maar of je over de weg gestuurd kúnt worden hangt af van het kaartmateriaal wat je gebruikt. De kaarten moeten namelijk ook geschikt zijn voor de routeberekeningen. Zo kan ik geen routeberekeningen op de topo25 kaarten die ik er op heb staan (maar die zijn al wat jaren oud) en wel op de europese wegenkaart. Ook bij de wegenkaart krijg ik, nadat ik een doel heb ingegeven of ik daar via de weg, of in een rechte lijn naar toe wil.

2. Is deze ook gewoon heel simpel te gebruiken als navigatie naar 1 punt (auto)?

Ja, hij is hiervoor te gebruiken. Werkt prima, maar het gebruiksgemak is wel wat minder dan een echte autonavigatie. Daar is ie namelijk niet voor ontworpen. Dus, het invoeren van een adres is wat omslachtiger, het beeld is wat klein. Maar het functioneert verder prima als je af en toe een surrogaat tomtom nodig hebt. Voor dagelijks navigatiegebruik in de auto zou ik het er niet voor kiezen.

3. Ik zag dat hij tracklogs maakt. Waarmee je uiteindelijk ook je route terug zou kunnen zien op Google Earth ed. Maar als ik meerdere dagen ga wandelen en ik moet hem continu aanhouden om deze log te laten maken dan zijn de batterijen natuurlijk binnen no-time op! Is dit zo?
En moet je anders de GPS om de zoveel tijd even aanzetten (waarmee je log wel minder precies is)

Bij continue loggen, gaat mijn vista met goede lithium batterijen ca 24 uur mee. Dan heb je erg gedetailleerde logs. De meeste mensen lopen geen 24 uur per dag, dus zou je er met een paar setjes batterijen komen. Grotere beperking is dan dat het aantal routepunten beperkend is. Ik heb nooit meerdere dagen getracked, dus weet niet hoe lang ie dat vol houdt. Je GPS af en toe aanzetten kan ook, dan knipt ie je route wel in allemaal korte stukjes als je het download in google earth.

4. Ik neem aan dat ik niet verplicht ben kaarten te kopen om de GPS te kunnen gebruiken?

Nee hoor, niet verplicht. Ze maken het gebruik wel makkelijker. Een basiskaart zit er vaak al in, maar die is erg erg basic. Er komt ook steeds meer gratis (gratis?!? ja, gratis...) kaartmateriaal beschikbaar van steeds betere kwaliteit. Veel daarvan is gebaseerd op openstreetmap. (bijvoorbeeld: http://garmin.na1400.info/routable.php en http://wiki.openstreetmap.org/wiki/O...armin/Download)

5. Klopt het als ik zeg dat het verschil met de eTrex Venture Hc alleen de batterijduur en SD kaart mogelijkheid is?

Ik zoek even met je mee: klopt wat je zegt, maar als ik het goed zie heeft de venture Hc niet de mogelijkheid om routeberekeningen te doen. Je zult deze dus ook niet als navigatie in de auto kunnen gebruiken!! (tenzij je overal in een rechte lijn heen wilt rijden, dan kan het wel...)

Alvast dank!

graag gedaan...

szeedijk 15 January 2011 13:44

Dank voor je antwoorden!
Heb alleen even mijn vraag bij nr 2 aangepast.
Bedoelde het niet als navigatie voor in de auto maar als navigatie naar 1 punt bv. mijn auto.

En voor nr 1 begrijp ik dus: Heb je geen routes op je kaart staan dan kan hij dus natuurlijk ook niet je over routes laten lopen. Heb je deze wel dan heb je de keuze of je dit wilt.

En voor nr 3. Het aantal routepunten als beperkende factor. Ik denk dat hij deze punten om de x aantal tijd opslaat? Maar over hoeveel KM zouden we het (grofweg) geschat kunnen hebben? (Ik weet het hangt af van de snelheid die je loopt, vandaar grofweg)

Harm 15 January 2011 18:57

ja, je auto terugvinden is geen enkel probleem, dat kan met bijna elke GPS. Bij je auto een waypoint opslaan en op het moment dat je daar naar terug wilt dit waypoint als doel instellen. Afhankelijk van je kaartmateriaal kun je dan weer kiezen of je over de paden of in een rechte lijn terug wilt.

Welke afstand? Mmm, daar heb ik zo geen idee van. Ik weet ook niet precies hoeveel punten deze GPS kan opslaan, maar het kan iets zijn om even op te letten.

gr. Harm

babelfish 16 January 2011 09:52

Volgens mij doen ze dat automatisch als de richting van de wandelaar verandert. Dus niet op gelijke intervallen als ik me niet vergis. Iemand wist me ook te vertellen dat een GPS ook nog 'doortelt' tijdens de lunchpauze om deze reden. Want tja dan zit je ook niet altijd precies op dezelfde plek dezelfde richting op te staren. Kan er ook helemaal naast zitten.;)

szeedijk 16 January 2011 18:23

Omdat we dit jaar ivm aankomend nieuwe aanwinst voor ons gezin niet veel/ver weg zullen zijn hebben we besloten eerst lekker de eTrex H uit te proberen.
Dan kunnen we kijken wat we uberhaupt vinden van GPS.

Maar in ieder geval dank voor alle antwoorden want deze gelden in sommige gevallen ook voor de eTrex H!

szeedijk 3 February 2011 11:20

De eTrex H werd direct door mijn vriendin afgewezen en retour gestuurd.. :rolleyes:

Dus opnieuw begonnen. Keuze is uiteindelijk weer terecht gekomen op de eTrex Legend HCx.
Maar voor 30 euries meer heb ik de Vista HCx met als enige verschil: een digitaal kompas en barometrische hoogtemeter.

Kan iemand mij zeggen of het die 3 tientjes meer waard is? (Even los van het feit van in de portomonees kunenn kijken)

babelfish 3 February 2011 11:34

Uiteraard een kompas is altijd fijn maar analoge is meer betrouwbaar als je die al bij je hebt (wat wel zou moeten) dan is het eigenlijk overbodig op een gps.

Over de hoogte meter die is wel fijn. Hij is nauwkeuriger dan de GPS hoogtemeter, enige puntje van aandacht is wel dat je de hoogtemeter vaak moet calibreren want luchtdruk verandert ook door het weer.... gecalibreerde hoogte meter is fijn om te bepalen waar je op een berg staat want elke honderste of duizendste van een coordinaat op een kaart uitzetten is ook maar zo zo. Dan kan je met hoogtelij lijnen en grof plotten van de coordinaten zo bepalen waar je zit.

mwoah kan niet in je portemenix kijken maar 30 euro vind ik niet veel voor deze extraatjes. het ken.

ariwe 3 February 2011 13:07

En bij het uitlezen op je computer kun je een hoogteprofiel van je tocht produceren.... Geen idee of het je 30 euro waard is, maar wel leuk.

Arjen

Avondsterre 3 February 2011 13:56

Waarom is de extrex H afgewezen? Toch niet vanwege het uiterlijk of gebruiksgemak ofzo, want dat verschilt volgens mij niet zo veel met de Legend. Dan zou je beter kunnen kijken naar de GPSMAP 62 (vroegere 60-serie) kunnen kijken.

Saskia

szeedijk 3 February 2011 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door babelfish (Bericht 79755)
Uiteraard een kompas is altijd fijn maar analoge is meer betrouwbaar.... ....gecalibreerde hoogte meter is fijn om te bepalen waar je op een berg staat want elke honderste of duizendste van een coordinaat op een kaart uitzetten is ook maar zo zo. Dan kan je met hoogtelij lijnen en grof plotten van de coordinaten zo bepalen waar je zit.

mwoah kan niet in je portemenix kijken maar 30 euro vind ik niet veel voor deze extraatjes. het ken.

Analoge kompas = standaard uitrusting. :)
Ben nog niet helemaal overtuigd vwb de hoogte meter... Er zit een kaart op die GPS dus weet dan toch mijn locatie? :confused:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ariwe (Bericht 79756)
En bij het uitlezen op je computer kun je een hoogteprofiel van je tocht produceren.... Geen idee of het je 30 euro waard is, maar wel leuk.

Arjen

En dat houdt in? :o

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Avondsterre (Bericht 79757)
Waarom is de extrex H afgewezen? Toch niet vanwege het uiterlijk of gebruiksgemak ofzo, want dat verschilt volgens mij niet zo veel met de Legend. Dan zou je beter kunnen kijken naar de GPSMAP 62 (vroegere 60-serie) kunnen kijken.
Saskia

Integendeel, ik vind het jammer dat de Legend en Vista zo'n vreemde kleur hebben. Had ze liever geel gezien! :(
En gebruiksgemak. Tja de eTrex H heeft geen geocaching modus, geen USB en geen kaart. Alle andere modellen wel...
En hij wordt geleverd zonder kabel en software. Koop je die er apart bij dan kom je al bijna op de prijs van een Legend uit. Vandaar dat we toch van de eTrex H afzien.

szeedijk 3 February 2011 21:20

Sorry voor de bump maar heb nog een vraag:

Ik zat nog info te zoeken op het internet en las dat het elektrische kompas makkelijk zou zijn vwb geocaching.

Zoals ik het begreep:
Kom je met een GPS zonder e.kompas vlakbij je cache en je gaat stil staan dan weet de gps niet waarheen jij met je neus staat. Hij weet dat de cache dan bv nog 6 meter van je af is maar dat kan dan 360 graden om je heen zijn.
Zijn pijltje is dan dus niet accuraat en je zal eventueel nog een keer moeten lopen (heen en weer) om te kijken waar je moet zoeken.

Als je wel een GPS met e.kompas hebt en je gaat vlakbij stilstaan dan weet de GPS door het kompas welke kant je neus op staat en dus ook welke kant hij op moet wijzen voor je cache. Dus zal het zoeken eenvoudiger worden.

Kan iemand mij vertellen of ik het bij het juiste eind heb? :)

stormulf 3 February 2011 22:38

In de beste gevallen heb je altijd nog steeds een onnauwkeurigheid van 3-5 meter, in bosgebieden kan dat zelfs veel meer zijn. In het geval van geocachen zul je dus altijd moeten speuren! ;) (Wat de pret niet drukt!)

ariwe 4 February 2011 07:55

En dat houdt in? :o

Na uitlezen van je gps in mapsource (softwareprogramma Garmin) kun je dan een grafiek van de gelopen/gefietste hoogte weergeven.
Zie onderstaand voorbeeld wat ik zo snel heb kunnen vinden:

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=...089bed00f3bc61

groeten,
Arjen

szeedijk 4 February 2011 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ariwe (Bericht 79772)
Na uitlezen van je gps in mapsource (softwareprogramma Garmin) kun je dan een grafiek van de gelopen/gefietste hoogte weergeven.
Zie onderstaand voorbeeld wat ik zo snel heb kunnen vinden:

Das inderdaad wel leuk! :D

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stormulf (Bericht 79765)
In de beste gevallen heb je altijd nog steeds een onnauwkeurigheid van 3-5 meter, in bosgebieden kan dat zelfs veel meer zijn. In het geval van geocachen zul je dus altijd moeten speuren! ;) (Wat de pret niet drukt!)

Ik weet van de onnauwkeurigheid af. Maar als je in een straal van 3-5 meter (wat nog zonder de onnauwkeurigheid is van de GPS van de cache plaatser) moet zoeken weet ik liever in welke richting die 3-5 meter ongeveer is ipv dat dit 360 graden rond mij heen is.
En ja het zoeken hoort er natuurlijk bij! Zou niet leuk wezen als ie de cache gewoon voor je aanwijst!

Maar merk ik hier uit op dat mijn verhaal dus wel ongeveer klopt? :cool:

Alle tijden zijn UTC +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.