Hiking-site.nl prikbord

Hiking-site.nl prikbord (http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php)
-   Discussie: materialen (http://www.hiking-site.nl/prikbord/forumdisplay.php?f=7)
-   -   onderhoud gore tex schoenen (http://www.hiking-site.nl/prikbord/showthread.php?t=3689)

gerda 17 December 2003 17:05

onderhoud gore tex schoenen

hallo, een vriendin van mij kreeg in de bever te horen dat je je gore tex wandelschoenen ook mbv leervet kunt onderhouden: schoenen afspoelen na het lopen, laten drogen en dan heel licht invetten met gewoon leervet.
nu heb ik zelf bij bever zo'n potje met van die witgroenige smurrie gekregen om er op te smeren. dat spul stinkt en ik vind het zeer onhandelbaar. (ook duur trouwens) bovendien laat het witte vlekken achter als je het niet heel dun insmeert en lijkt mijn leer er poreus van te worden. de boodschap van míjn verkoper was dat dit het enige onderhoudsmiddel is voor goretex.
wie weet raad?
jullie begrijpen dat ik erg graag op het oude vertrouwde leervet overstap, ook omdat ik daarmee het gevoel heb de leren buitenkant beter te onderhouden....
de verkoper van mijn vriendin zei bovendien dat je de binnenkant ook moest schoonhouden met water. omdat anders de gore tex porien dicht gaan zitten. klopt dit? en zo ja, tegen welk vuil moet je dit doen? zweet en dergelijke, of alleen als er modder en zand of vuil water in je schoenen gekomen is???
gerda

wslagendijk 17 December 2003 17:17

RE: onderhoud gore tex schoenen

De key is natuurlijk "heel licht". Als je die smurrie van jouw (Aqua of snowseal oid?) er dik op zet dan zal dat het ademend vermogen ook niet ten goede komen. Zelfde geldt voor leervet.
Nu is het wel zo dat je leervet beter niet op suede / geruwd leer kunt smeren. Dan smeer je het sowieso dicht. Maar je kunt voor suede dan ook beter een verstuiver gebruiken. (Die Snowseal verstuiver vind ik wel aardig)

Het spoelen met lauw warm water is af en toe niet verkeerd. Je zal versteld staan wat een ranzig water er dan uit je schoenen komt, alleen al van het zweten.

Overigens is het drogen met kranten is not done met een goretex voering. Inkt is niet goed voor het goretex. Staat ook e.e.a. over tussen de gebruikerservaringen.
Met leren binnenvoering heb ik wel goede ervaringen met kranten. Er gaat stiekem best veel vocht in zo'n voering zitten. Met die kranten wordt het er als het waren uitgezogen.

NIKWAX 18 December 2003 13:29

Schoenen waarin Gore-tex verwerkt is hebben een buitenkant van leer of stof. In jouw geval leer dus. Heb je een leren buitenkant dan moet die ook kunnen ademen anders heb je niets aan je Gore-tex. Nat leer of leer dat ingesmeerd is met een vet ademt niet. Er bestaat een goed onderhoudsmiddel voor je schoenen dat het leer waterdicht maakt en toch laat ademen. Nikwax Nubuck & suede, voor schoenen met nubuck of Nikwax aqueous voor glad leer. De schoenen hoeven niet droog te zijn als je ze behandelt. Schoonmaken aan de binnenkant doe je met water en een beetje Loft Tech wash. Oplossing in de schoen gieten, goed schudden en even laten staan, weer schudden en daarna leeggooien en naspoelen met schoon water. Voor berdere informatie bezoek:
www.nikwax.nl

Succes, Kees Kolbe

Edgar 19 December 2003 09:27

The Miniman

Inderdaad, ik gebruik zelf al jaren nikwax en kan je zeggen dat ik tot nu toe niks beters ben tegengekomen. Zelfs in de sneeuw blijft dit goedje tot ongeveer een week werken.

mzzl.

Edgar

gerda 23 December 2003 11:09

Wel even het vermelden waard: Zowel Nikwax als Bever (via Nikwax) zijn inmiddels met mij in contact getreden, met de excuses van Bever en met een probeersetje van Nikwax.
Hoewel mijn berichtje absoluut niet bedoeld was om kritiek te leveren op Bever, zijn excuses toch wel heel vriendelijk en wil ik hierbij van de gelegenheid gebruik maken iets positiefs naast het 'negatieve' van het begin van deze thread te zetten.

Gerda

Rkoome 23 December 2003 18:11

Kijk, zoiets zien we graag! Normaal hoor je inderdaad wel de 'klacht' maar vervolgens niet hoe het een en ander werd opgelost.

Maar nu niet allemaal tegelijk probeersetjes aan gaan vragen hoor :7

Raymond

mnieuwenhuyse 8 April 2004 23:37

gebruik een enorm stuk keukenrol. Niet mileuvriendelijk maar het werkt wel ...

Alle tijden zijn UTC +1. Het is nu 17:09.

Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.