[RECENSIE] Van de radar (Frank van Zwol)

Rkoome

Administrator
Forumleiding
Met Van de radar zet Frank van Zwol zijn derde boek in de Tom Brandt serie in de markt. En opnieuw is het Frank gelukt om een thriller te schrijven die je eigenlijk het liefst in één ruk wilt uitlezen. Zeker als je een beetje van de combinatie natuur, avontuur en actualiteit houdt zul je moeite hebben om het boek tussentijds weg te leggen. Een absolute aanrader, welke zowel binnen de serie met Tom Brandt als hoofdpersoon, als ook apart prima is te lezen.

Het verhaal
Tom Brandt, een oud-marinier en de hoofdpersoon van het boek, werkt als fotograaf voor National Geographic. Maar tegelijkertijd werkt hij in het geheim voor de MIVD (Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst), waarbij hij de job van beroepsfotograaf perfect als dekmantel kan gebruiken. Zo ook deze keer, als hij afreist naar het Noorse Bodø om te helpen in de zoektocht naar de verdwenen Nederlandse cyber-security expert Laurens Olthoff. ‘Toevallig’ is Olthoff voor het laatst gezien in de directe omgeving van een Amerikaanse basis welke in direct verband staat met de Amerikaanse NSA (National Security Agency). Dat de bemoeienis van Tom in de zoektocht niet op prijs wordt gesteld merkt hij dan ook razendsnel na aankomst als hij zowel met de NSA als de Noorse politie in aanraking komt. Wat volgt is een aaneenschakeling van events die er alleen maar voor zorgen dat Tom zich nog harder vastbijt in zijn zoektocht, daarbij geholpen door een blonde Noorse schone.

Veel research
Het mooie van het boek zit hem in de vele details die duidelijk maken dat Van Zwol veel werk steekt in research voor zijn boeken. En er bovendien een flinke hoeveelheid eigen ervaringen tussendoor mixt. Dat maakt dat het verhaal niet alleen geloofwaardig overkomt, maar tegelijkertijd dat de lezer volledig wordt meegenomen in de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. Ik twijfel er niet aan dat Van Zwol zelf op veel plekken is geweest die de hoofdpersonage van het boek bezoeken. Dit is aan mogelijke gedetailleerde beschrijvingen duidelijk te merken en maakt het verhaal en de beschrijvingen van de omgeving alleen maar interessanter.

Stof tot nadenken
Maar wat deze fictieve thriller misschien nog wel het meest interessant maakt voor de lezer is de actualiteit die volledig in het verhaal is verweven. Vrijheid van meningsuiting, cyber-security en spionage op alle mogelijke manieren door overheden die roepen dat ze het beste met iedereen voorhebben zijn onderwerpen die stof tot nadenken bieden. De parallel met de verdwijning van de Nederlandse IT- en cyberexpert Arjen Kamphuis in 2018 zal veel lezers direct duidelijk zijn. En misschien maakt dat het boek alleen maar aantrekkelijker, omdat de lijn tussen fictie en non-fictie op die manier wel erg vaag wordt.

Conclusie: opnieuw een absolute aanrader
Ik begon deze recensie al direct met het eindoordeel: een absolute aanrader. Het boek leest heerlijk weg, zowel de dialogen als de beschrijvingen van de Noorse natuur en de technische wereld van cyber-security en spionage. Een boek dat je werkelijk in één keer wilt uitlezen en vervolgens aan het denken zet over hoe afhankelijk we vandaag de dag wel niet zijn van de elektronica waarmee we dagelijks omgaan. En tegelijkertijd wellicht ook een soort van hommage aan Arjen Kamphuis, wiens verdwijning ook vandaag de dag nog steeds met veel vraagtekens is omgeven.

Praktische details:
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
EAN: 9789024580699