foto

Gebruik van wandelstokken

Het lopen met wandelstokken is voor de meeste mensen in het begin wennen. Het lopen meet één stok gaat nog wel, maar met twee stokken is het toch even anders. Ik ga zelf hier steeds uit van het wandelen met twee stokken. Dit omdat ik zelf ook met twee stokken loop, de meeste mensen met twee stokken fijner lopen en omdat ik denk dat het lopen met twee stokken beter is dan met één stok te lopen.

Het vasthouden van de handgrepen
Veel mensen denken dat je de handgrepen van een wandelstok flink stevig moet vasthouden om op die manier beter kracht te kunnen zetten. Niets is echter minder waar. Beter is het om juist heel los je vingers om de greep te plaatsen en de polsband en je polsen het werk te laten verrichten. Op die manier kun je de stokken makkelijker plaatsen en daarnaast is het veel minder vermoeiend. Tevens bevordert het knijpen van de handgreep zweethanden, waardoor het vasthouden van de wandelstok minder aangenaam wordt.

Lopen over vlak land
Bij het lopen over vlak land denken veel mensen al meteen dat wandelstokken overbodig zijn. Toch kunnen ze ook hier hun diensten bewijzen door de zware ading van een rugzak minder op de benen en knieën te laten rusten.
Bij het lopen over vlak land zet je de stokken steeds net andersom neer dan de voeten. De rechterstok gaat dus naar voren met de linkervoet en de linkerstok met de rechtervoet. Zorg ervoor dat de hoek van je ellebogen ongeveer 90 graden bedraagt, een rechte hoek dus.

Bergopwaarts lopen
Als je bergopwaarts loopt kun je de stokken beter een beetje korter maken. Op die manier kun je je rug namelijk recht houden en de stokken voor je uit op de grond plaatsen. Als het echt steil is, dan kun je er ook voor kiezen om steeds beide stokken voor je uit op de grond te zetten en je middels je armen/polsen naar boven te duwen. Op die manier heb je minder last van de knieën of je rug tijdens het klimmen.

Bergafwaarts lopen
Als je bergafwaarts loopt, dan doe je er goed aan om je stokken juist een beetje langer te maken. Als je ze vervolgens voor je uit zet, kun je toch gewoon met een rechte rug blijven lopen. Sommige mensen houden de stokken liever kort om vervolgens een beetje naar voren gebukt te lopen, maar dat is een kwestie van wat je zelf het fijnste vindt lopen.

Traverseren langs een niet te steile bergwand
Als je aan het traverseren (horizontaal bewegen) bent langs een niet te steile bergwand, dan kun je ervoor kiezen om met een korte en lange wandelstok te lopen. De korte gebruik je aan de hoge kant van de berg, de lange stok aan de lage kant van de berg. Als je slechts één stok gebruikt, gebruik deze dan aan de hoge kant van de berg. Op die manier hoef je namelijk niet bang te zijn dat je valt als de stok plotseling wegschiet of inschuift.


Hiking-site.nl op Twitter




Share/Bookmark
homezoeken op deze sitetop van de pagina
Vertel vrienden over deze pagina

Laatste wijziging: 04-11-2017

Hiking-site.nl is een site voor actieve buitensporters, wandelaars en hikers die op zoek zijn naar informatie over materiaal, routes, navigatie, EHBO, tips en tricks, avontuur, wandelen, outdoor en buitensporten. Nieuw op deze site?
Lees dan eerst eens rustig deze pagina met informatie over Hiking-site.nl!
[home] [linken naar Hiking-site.nl] [adverteren op Hiking-site.nl]