Bruce Parry: Tribe
ISBN: 9789021521046
320 pagina's
Uitgeverij: Kosmos Uitgevers

Tribe
Bruce Parry

Voor de TV-serie Tribe leefde de Engelse Bruce Parry gedurende enkele jaren bij 15 verschillende stamen verspreid over de wereld. Ondanks dat de stammen zeer verschillend van elkaar waren, hadden ze ook één ding gemeen: ze waren allemaal nog niet of nauwelijks door de Westerse beschaving aangetast. Parry leefde bij de stammen en met stammen en leerde zo de verschillende culturen van dichtbij kennen. Dit is het boek dat over de serie verscheen.

Respectvolle benadering

Wat direct opvalt aan de manier waarop Parry de stammen benadert is zijn respect voor deze mensen. Daar waar anderen de Westerse beschaving vaak als verheven en superieur zien, daar laar Parry duidelijk merken dat hij open staat voor de andere culturen en ook van hen wil leren. Dat is ook de reden dat ook volledig opgaat in het dagelijks leven van de mensen, door bij hen te wonen en samen met hen te werken, te jagen, te eten en te slapen. En dat alles met respect voor hun manier van leven en denken.

Een kijkje achter de schermen

Als je de serie hebt gezien, dan zul je weten dat het niet altijd even makkelijk was voor Parry. In het boek kom je er echter achter dat hij meer dan eens zware tijden moest doorstaan. Niet alleen wanneer hij bijvoorbeeld wordt verleid door een Bosjesman diep in de nacht, maar ook als het afscheid met de mensen dusdanig zwaar valt en behoorlijk emotionele taferelen met zich meebrengt. In het boek kom je dan ook veel meer te weten over hoe Parry tegen zijn ‘logeerpartijen’ aankijkt en merk je dat hij niet altijd even blij is met de situatie als op de TV lijkt.

Daadwerkelijke onderdompeling

Zoals gezegd gaat Parry tijdens zijn verblijf bij elke stam volledig op in de cultuur van die betreffende stam. Hij wordt dan ook volledig ondergedompeld en leert zo de verschillen tussen de verschillende culturen kennen. Maar tegelijkertijd ziet hij ook veel overeenkomsten, zelfs tussen stammen die vele duizenden kilometers uit elkaar wonen en leven. Juist door die onderdompeling krijgt Parry begrip voor de culturen en dat weet hij op zeer goede wijze over te brengen met het boek. Veel beter nog dan met de TV-serie (ik heb twee afleveringen gezien).

Ontdekkingsreis

Ondanks dat veel mensen vaak zeggen dat er niks meer te ontdekken valt op deze aarde, laat het boek (en de serie) zien dat dat onjuist is. Er zijn nog steeds (letterlijk) hele volksstammen die niet zijn aangetast door de Westerse denkwijze en die op een ontdekkingsreis als die van Parry en zijn team voor het eerst in contact komen met blanke westerlingen. Parry waakte ervoor dat zijn contact met de stammen zo min mogelijk effect op hun manier van leven en denken zou hebben.

Een mooi leesboek

Parry heeft, naast de TV-serie, een mooi leesboek neer gezet met Tribe. Het is typisch zo’n boek waar je heerlijk in kunt lezen en vervolgens kunt mijmeren over hoe je zelf in zulke situatie zou reageren. Bijvoorbeeld als met speren en pijl en boog wordt verwelkomd of als van je verwacht wordt dat je nagenoeg naakt (en op blote voeten) mee op jacht gaat…

Over Kosmos Uitgevers

Kosmos Uitgevers is een toonaangevende uitgeverij in de markt van informatieve publieksuitgaven. De uitgeverij - gevestigd te Utrecht - is in 1992 ontstaan uit de fusie van Uitgeverij Kosmos en Uitgeverij Zomer & Keuning. Als Kosmos Uitgevers maken wij deel uit van NDC|VBK, dé uitgevers.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Tribe' van Bruce Parry.

Treks in the Dolomites (Martin Collins en Gillian Price)
Outdoor Survival (Garth Hattingh)