Katja Staartjes: Top-Inspiratie (Levenslessen van een bergbeklimmer)
ISBN: 9789057592973
152 pagina's
Uitgeverij: Uitgeverij Podium

Top-Inspiratie (Levenslessen van een bergbeklimmer)
Katja Staartjes

Aan de hand van het beschrijven van een klimexpeditie beschrijft expeditieklimmer Katja Staartjes hoe je je eigen dromen kunt verwerkelijken. Staartjes weet als geen ander dat je zelf hard zult moeten werken om je dromen uit te laten komen: in 1999 stond zij als eerste Nederlandse vrouw op de Mount Everest, de hoogste bergtop van de wereld. Met dit boek probeert Staartjes de lezer te inspireren om zelf ook diens idealen na te jagen en dromen daadwerkelijk uit te laten komen. In vijf delen bespreekt ze de succes-factoren en drempels.

Passie en ambitie

Staartjes maakt duidelijk in haar boek dat iedereen wel iets heeft waar hij of zij echt warm voor loopt. Waar men met veel plezier aan werkt of met veel plezier naartoe werkt. Passie is een belangrijke voorwaarde om ergens goed in te worden, want passie is een innerlijke motivatie die niet van buitenaf wordt opgelegd. Vergelijk het met werk dat je leuk vindt om te doen met werk dat je enkel doet vanwege het salaris.
Naast passie heb je echter ook ambitie nodig, de wil om daadwerkelijk vooruit of hogerop te komen. Daarbij legt Staartje ook uit dat het niet altijd makkelijk is om te weten wat nu precies vooruit of hogerop is. Voor sommigen kan dat een hogere trede in de bedrijfshierarchie zijn, voor anderen werken boor een bepaald bedrijf of op een bepaalde locatie. Daarbij vergeet Staartjes overigens niet om de lezer duidelijk te maken dat het navolgen van dromen nagenoeg altijd ook betekent dat je daar andere zaken voor moet laten schieten, zoals vrije tijd of een hoog inkomen.

Samenwerking is belangrijk

Net als bij een klimexepeditie is de samenwerking binnen een team van groot belang om je zelf verder te ontwikkelen. Als je alles enkel in je eentje doet, dan breekt dat op den duur op. Bovendien kun je binnen een team van elkaar enorm veel leren en moet je op elkaar vertrouwen. Zolang iedereen het doel van het team voor het eigen doel stelt, dan is de kans groot dat dat gezamenlijke doel ook daadwerkelijk wordt bereikt. Elkaar helpen, leiderschap, vertrouwen en goede communicatie is dan ook van groot belang voor een goede samenwerking binnen een team.

Zelfhulpboek?

Op het eerste gezicht zou je kunnen denken dat het hier om een zelfhulpboek gaat, zoals er dertien in een dozijn zijn. Dit boek is echter anders: het is daadwerkelijk inspirerend zonder direct zweverig te worden. De adviezen die Staartjes geeft zijn praktisch en to-the-point en zijn niet zo abstract dat je er eigenlijk nog niks mee kunt. Bovendien staat het boek vol met schitterende foto's die Staartjes maakte tijdens haar expedities in de afgelopen jaren, aangevuld met enkele foto's van Menno Boermans. Het boek leest juist door de luchtige opmaak, elke tweede pagina wordt gevuld door een foto, ook lekker weg. Je kunt de aparte delen afzonderlijk lezen of het boek gewoon van voor tot achter lezen. Een aanrader voor mensen die bijvoorbeeld al tijden dromen over het maken van een lange (klim)tocht, maar dat steeds weer om een andere reden hebben uitgesteld. Bovendien een schitterend (en goed betaalbaar) boek om cadeau te doen aan vrienden en familie.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Top-Inspiratie (Levenslessen van een bergbeklimmer)' van Katja Staartjes.

België voor beginnelingen (Bert Kruismans en Peter Perceval)
De laatste meters (Reintje Gianotten)