Chris Townsend: Scotland
ISBN: 9781852844424
557 pagina's
Importeur: Libridis

Scotland
Chris Townsend

Als er iemand te boek staat als een absolute kenner van de Schotse natuur, dan is het Chris Townsend wel. Inmiddels schreef hij al 15 boeken, waarvan velen betrekking hebben op (delen) van Schotland en de Munroes. Aan dit boek werkte hij 6 jaar lang om zo alle ins en outs van dit prachtige landschap te kunnen beschrijven. En het resultaat is het wachten waard: een juweel voor elke liefhebber van bergwandelen in het algemeen en de Schotse natuur in het bijzonder.

Dikke pil

Van Cicerone ben je gewend dat ze compacte, handzame gidsen maken die je gemakkelijk mee kunt nemen in je broekzak. Deze Engelstalige Scotland-gids vsn Chris Townsend is de uitzondering op die regel. Het boek telt meer dan 550 paginaís en is daarmee een behoorlijk lijvig boek geworden. Zeg maar gerust een dikke pil. Maar dat kan ook niet anders, want Townsend beschrijft werkelijk alle aspecten van (berg)wandelen, bergbeklimmen en zelfs skitouring in heel Schotland. Gemakkelijk mee in de rugzak zal het boek dus niet gaan, maar kopieŽn van noodzakelijke paginaís zijn gemakkelijk gemaakt.

Praktische informatie en 7 berggebieden

De gids is grofweg opgedeeld in 8 aparte hoofdstukken. Daarvan bespreekt de eerste veel praktische informatie over (berg)wandelen in Schotland, hoe er te komen en waar je moet zijn om up-to-date informatie te verkrijgen. Uiteraard neemt de auteur ook ruimschoots de tijd om de Schotse cultuur en natuur uit te leggen, iets dat je niet mag missen als je er daadwerkelijk graag een (wandel)vakantie wilt doorbrengen. De overige 7 hoofdstukken beschrijven verschillende berggebieden. Denk daarbij aan de verschillende Highlands, de Uplands, Cairngorms en vervolgens verschillende eilanden die het bezoeken waard zijn. Op die manier is het boek overzichtelijk en weet je direct in welk hoofdstuk je informatie kunt vinden als je l weet waar je naartoe wil.

Inspirerende beschrijvingen en fotoís

Voor mensen die nog niet weten waar ze precies naartoe willen is de enorme hoeveelheid fotoís een bron van inspiratie. Maar ook de manier waarop Townsend de verschillende wandelingen, beklimmingen en tours beschrijft spreekt erg tot de verbeelding. De liefde voor het gebied straalt er van af en zijn enthousiasme zal je dan ook al snel duidelijk maken dat je zeker niet genoeg hebt aan ťťn vakantie.

Eenvoudige kaarten

De kaarten die in het boek zijn opgenomen zijn betrekkelijk eenvoudig van aard. Alle belangrijke kenmerken zijn aanwezig, maar er is gewaakt om er niet te veel informatie op te zetten. Daardoor zijn ze goed afleesbaar en ook gemakkelijk te kopiŽren met een kopieermachine. En dat is zeker zo handig als je slechts een paar paginaís met beschrijvingen en kaarten wilt kopiŽren om mee te nemen op je tocht.

Praktische bijlagen

En om het boek de status van het ultieme naslagwerk te geven zijn er diverse bijlagen en indexen achterin opgenomen. Denk daarbij aan een handige verklarende woordenlijst Schots-Engels, maar bijvoorbeeld ook een overzicht van goede boeken, de Munroes en Corbetts en een uitvoerige index van plaats- en gebiedsnamen.

Absolute aanrader

Na zo lang wachten is de Ďbijbel voor Schotlandí er dan eindelijk gekomen. Zoals gezegd is het het wachten waard geweest, Liefhebbers van Schotland zullen het boek zeker in hun boekenkast willen hebben staan om regelmatig door te bladeren. Andere lezers zullen na het doorbladeren juist snel enthousiast geraken over de vele mogelijkheden.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Scotland' van Chris Townsend.

Topografische Atlas BelgiŽ (Nationaal Geografisch Instituut)
Wereldwijzer BosniŽ Herzegovina (Menno Weijs)