Kari Poppis Suomela: North Pole - Arctic Challenge
ISBN: 9780810993976
239 pagina's
Uitgeverij: Ambrahams

North Pole - Arctic Challenge
Kari Poppis Suomela

In maart/april 2006 maakte een groep van de Finse Airborne Ranger Club een zeer zware tocht naar de noordpool: op skiís en zonder support van buitenaf. Een tocht die hen over een afstand van 800 kilometer dwars door nagenoeg ondoordringbaar (drijf)ijs en sneeuw zou voeren. Dit boek is het schitterende verhaal en fotoverslag van deze tocht, opgetekend door Kari Poppis Suomela en de andere expeditieleden.

Veel fotoís

Het boek is rijkelijk voorzien van schitterende fotoís. Ze zorgen ervoor dat je je nog beter kunt inleven in wat deze mannen tijdens hun tocht hebben moeten doorstaan. Kinderen die de skiís van hun vader voorzien van mooie verftekeningen, een volledig bevroren gezichtsmasker, een groep uitgeputte, maar zeer tevreden mannen als ze hun doel hebben bereikt. Allemaal fotoís die het verhaal misschien nog wel beter vertellen dan de geschreven beschrijvingen zelf.

Zeer compleet

Net als de website tijdens de expeditie zelf is ook het boek zeer compleet. Het beschrijft hoe de mannen zich hebben voorbereid op hun tocht, zowel mentaal, fysiek als materiaalkundig. Veel materiaal moest immers worden aangepast aan hun wensen en zelf moesten ze in absolute topconditie zijn bij aanvang van de expeditie. Daarmee is het verslag bijna een handboek geworden voor andere expedities die iets soortgelijks willen doen. Hoewel dat er wellicht niet zo heel veel zijn, want tot nu toe zijn er pas 32 mensen op de wereld die een soortgelijke tocht hebben ondernomen en geslaagd zijn.

Eerlijk en open

Door het boek is geschreven door ťťn van de expeditieleden zelf, aangevuld met notities van de dagboeken van anderen, is het een eerlijk en open boek geworden. Onvrede tijdens de tocht, twijfels en kwaadheid komen allemaal aan bod. Maar natuurlijk vreugde en trots op de momenten dat alles volgens plan gaat. Hierdoor kun je je als lezer veel beter inleven in de gevoelens van de deelnemers, juist ook omdat je je zelf al snel deelnemer voelt in plaats van buitenstaander die een verslag leest. Schitterend leesvoer dus!

Hardcover boek

Dit Engelstalige boek is een hardcover die zeer luxe is afgedrukt, inclusief zilveropdruk en reliŽf in de cover. Het is een schitterende bladerboek geworden, dat je zowel van voor tot achter kunt lezen, maar ook gewoon kunt oppikken om hier en daar de korte dagboeknotities van expeditieleden te lezen. Een schitterende boek en om te krijgen of te geven dus, voor alle mensen die wel iets hebben om extreme buitensport of kou.

Website

Zoals gezegd is er ook een website die tijdens de expeditie werd bijgehouden: http://www.pohjoisnapa.fi/. Op de site van de auteur kan het boek worden besteld: http://www.poppicok.fi/.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Kaleidoscope Sky' van Tim Herd.