Rowan Sorell, Chris Moran en Ben Mondy: Mountain Biking Europe
ISBN: 9781906098315
320 pagina's
Uitgeverij: Footprint

Mountain Biking Europe
Rowan Sorell, Chris Moran en Ben Mondy

Deze Footprint gids is de eerste in zijn soort: een overzicht van de mooiste mountainbike routes van Europa. Rowan Sorell, Chris Moran en Ben Mondy hebben daartoe een groot aantal plaatsen zelf bezocht om te zien waar de locals het liefst op de pedalen staan tijdens de meest spectaculaire down hills.

Algemene inleiding

Het boek begint met een algemene inleiding over mountain biking, waarbij onder andere het plannen van een tocht aan bod komt. Ook geeft Sam Dale, tweevouding wereldkampioen, tips over hoe je je rugzak in moet pakken voor een tocht en wat je mee moet nemen. Dan volgen er enkele overzichten van zaken die je zeker een keer gedaan moet hebben, maar ook enkele regio´s en routes die je het beste gewoon kunt vermijden. Uiteraard is er ook aandacht voor het milieu en hoe je als mountain biker dient te gedragen als je over de paden crosst.

Van mountain bikers voor mountain bikers

Aan de hele stijl van schrijven kun je zien dat het boek is geschreven door jonge mountain bikers die weten waar ze het over hebben en ook de taal van de lezers spreken. Het taalgebruik is gericht op de jonge mountain bikers die graag de mooiste en meest spectaculaire ´down hills´ een keer gedaan willen hebben. De foto´s zijn zondermeer sprekend en zullen bij de gemiddelde mountain biker zeker het hart sneller doen kloppen.

Duidelijke verdeling per land

In het boek zijn de routes verdeeld over de verschillende landen. Per land komen er vervolgens meerdere routes of regio´s aan bod en wordt er een lokale expert aan het woord gelaten. Deze geeft daarbij antwoord op vragen als ´Wat is de mooiste down hill van het land?´ of ‘Als je vrienden op bezoek zou krijgen die maar één dag zouden kunnen blijven, waar zou je ze met de fiets mee naartoe nemen?’. Dat het boek echter niet enkel routes bespreekt, maar veel meer doet komt goed naar voren in het feit dat er ook aandacht is aan de nationale merken van de betreffende landen en hoe de lokale ‘mountainbike scene’ er uit ziet. Het boek probeert je dan ook echt een goed beeld te geven van mountain biken per land.

Overzichtelijke beschrijvingen

De beschrijvingen van de diverse routes en regio’s zijn zeer overzichtelijk. Er zijn korte lijstjes in kaders opgenomen die vertellen wat er zoals te doen is op het gebied van cross country, downhill en freeride. Maar ook kun je lezen of er eventueel (ski-)liften zijn om mee naar boven te gaan. Voor- en nadelen worden uiteraard besproken, samen met een uitgebreidere beschrijving van de mogelijkheden per discipline. Zoals gezegd staan er veel en goede foto’s in het boek, dus die laten goed zien wat je als bikers kunt verwachten in het betreffende gebied.

Een mountain bike bijbel?

Deze Mountain Biking Europe Footprint heeft alles in zich om als een soort van ‘bijbel’ uit te groeien onder de fanatieke bikers. Juist door de compleetheid, de juiste toon, het taalgebruik en het feit dat nagenoeg alle facetten van de sport aan de orde komen maken het boek zeer compleet en daardoor waarschijnlijk ook zeer geliefd onder bikers binnen en buiten Europa.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Mountain Biking Europe' van Rowan Sorell, Chris Moran en Ben Mondy.

Going to extremes (Nick Middleton)
Digital photography outdoors (James Martin)