Noes Lautier en Harald Sven (Redactie): Klettersteig - Verticaal avontuur
46 pagina's
Uitgeverij: NKBV

Klettersteig - Verticaal avontuur
Noes Lautier en Harald Sven (Redactie)

In januari 2012 kwam de NKBV in samenwerking met Klimwinkel.nl met dit handzame boekje met informatie over klettersteigen. In het boekje komen bijna alle facetten van deze klimsport aan bod en daarmee is het een perfecte gids voor mensen die deze sporten willen proberen of juist al jaren beoefenen.

Geen cursusboek

De gids is zeker niet bedoeld als cursusboek, maar gericht op het geven van duidelijke en to-the-point informatie over klettersteigen. Er wordt dan ook nadrukkelijk verwezen naar de diverse cursusmogelijkheden die er in binnen- en buitenland worden geboden. De geboden informatie is echter zeer uitvoerig en niet alleen voor beginners maar zeker ook voor gevorderde klimmers zeer interessant. Het grote aantal full-color foto’s draagt daar zeker aan bij.

Prettig leesbaar

Wat ik persoonlijk erg prettig vind aan dit boekje is het feit dat de informatie in hapklare brokken wordt opgediend. Bij een eerste keer doorbladeren blijf je al snel steken bij verschillende brokken informatie die prettig leesbaar zijn. Daardoor nodigt het boekje uit om snel door te lezen en zeker ook te kijken naar de foto’s en tekeningen waar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt. De verschillende (deel)hoofdstukken zijn voorzien van duidelijke tussenkoppen en je weet dus direct waar het over gaat. Op die manier is het ook makkelijk om snel iets terug te vinden als je later nog eens teruggrijpt naar het boekje.

Compleet

Ik heb zelf een ‘broertje dood’ aan boeken en websites die verkondigen dat ze ‘alles over xyz’ beschrijven. Dat is immers nagenoeg onmogelijk en datzelfde geldt voor een boek(je) over via ferrata. Het is dan ook prettig dat ondanks de compleetheid van deze gids de auteurs toch netjes door verwijzen naar andere bronnen waar meer en actuele informatie kan worden gevonden. Met name de pagina met info over de verschillende (hulp)diensten van landen als Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk is daarbij erg handig en overzichtelijk. Maar ondanks het kleine formaat is deze gids toch verbazingwekkend compleet, met informatie over training, technieken, veiligheid en uiteraard de verschillende soorten via ferrata.

Commercieel belang

Deze gids is gebaseerd op de zeer beroemde Via Ferrata gids van Osterreichischer Alpenverein. De NKBV heeft in samenwerking met de mensen van Klimwinkel.nl (delen van) die gids vertaald en aangevuld met informatie die relevant is voor Nederlandse lezers. Hier en daar kom je dan ook de nodige advertenties tegen van zowel de NKBV (en hun reisverzekering) en Klimwinkel.nl. Is dat storend? Absoluut niet! Juist deze advertenties maken het mogelijk dat het boekje verbazingwekkend goedkoop kan worden aangeboden en bij Klimwinkel.nl (en aanverwante bergsport-gerelateerde online shops) zelfs gratis bij bepaalde bestellingen kan worden bijgesloten. Het commerciële belang van de betrokken partijen vind je nauwelijks terug in de tekst zelf en naar mijn idee is er dan ook erg goed voor gewaakt om de tekst niet zodanig aan te passen dat de schijn wordt gewekt dat bijvoorbeeld bepaalde merken of producten worden aanbevolen omdat de NKBV of Klimwinkel.nl daar beter van zouden worden.

Een must voor elke klettersteigeraar

Ik denk dat iedereen die deze sport beoefent of wil beoefenen er goed aan zou doen deze gids door te lezen. Het boekje is zelfs zo handzaam dat hij eigenlijk prima mee kan als referentiemateriaal in de rugzak tijdens het klimmen. Mocht je dan onderweg of tijdens een klimvakantie nog ergens aan twijfelen, dan kun je er het boekje nog eens op naslaan. Maar voordat je voor het eerst op weg gaat is het handig om in ieder geval de raad uit het boekje op te volgen en te beginnen met een cursus. Een overzicht van mogelijkheden en andere plekken waar je via ferrata kunt uitproberen in Nederland is opgenomen achterin de gids.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Hillwalkers Survivalguide' van C. Gem.

ANWB Stadswandelbox Nederland (Harry Bunk en Silke Bouman (redactie))
Topografische Atlas Nederland (3e editie) (Erika van Zinderen Bakker (Coörd.))