Ronald Naar: Hoge toppen vangen veel wind
ISBN: 9043905399
Uitgeverij: Uitgeverij Tirion

Hoge toppen vangen veel wind
Ronald Naar

Ronald Naar is waarschijnlijk de bekendste klimmer van Nederland. Zijn prestaties zijn tot ver over de grenzen van ons land beroemd en erkend... tot op de dag dat Frank Moll dacht dat hij kon bewijzen dat Naar zijn eerste grote beklimming, die naar de top van de Nagna Parbat in 1981, uit de duim had gezogen. De kranten stonden er een jaar later vol van en zelfs op TV werd er aandacht aan besteed: Naar zou gelogen hebben over zijn prestatie en daarbij zelfs onmogelijkheden hebben verkondigd met betrekking tot bijvoorbeeld de tijd die hij nodig had om boven te komen. Later, in mei 2003, zal de rechtbank Ronald Naar in gelijk stellen als hij een kort geding aanspant tegen zowel Moll als Op Pad om zijn gelijk te halen. In dit boek zet hij echter alle bewijzen nog eens op een rijtje.

De beklimming van de Nanga Parbat was destijds de doorbraak van Naar als internationaal bekende klimmer, zodat hij zijn brood kon gaan verdienen met het beoefenen van zijn liefhebberij, het schrijven ven boeken en het houden van presentaties. Wellicht juist omdat het zo'n belangrijke beklimming voor hem was tilt naar er zwaar aan dat hij niet wordt geloofd met betrekking tot het halen van de top. Maar belangrijker nog is misschien wel dat hij als persoon wordt aangevallen en daarbij zijn geloofwaardigheid in het geding komt. Hij gebruikt het boek dan ook om op alle mogelijke manieren zijn gelijk te bewijzen, waarbij hij gebruik maakt van zijn eigen archieven en die van anderen en zijn eigen geheugen en dat van anderen. Waarbij hij in zijn voorwaard al aantekent dat geheugen een gevaarlijk middel is om zaken te herinneren. Zeker na zoveel jaar.

Zoals je van de boeken van Naar gewend bent leest het als een spannend boek. Naar neemt je mee terug in de tijd, naar de vele weken van afzien op de berg. Ook verhaalt hij zijn weg om alle bewijzen (opnieuw) boven tafel te krijgen. Bewijzen die eerder niet bekend of beschikbaar waren. Dat alles doet hij op zijn kenmerkende manier, soms op het arrogante af. Liefhebbers van Naar genieten daarvan, anderen zien dat nu juist als reden om zijn boeken niet te lezen.

Persoonlijk vind ik het een lekker boek om te lezen, maar vraag me anderzijds af of het niet een tikkeltje 'overdone' is. Was het echt nodig om er een heel nieuw boek aan te wijden? Was het niet voldoende dat de rechter hem al in het gelijk had gesteld? Vragen die voor sommigen gemakkelijk zullen zijn te beantwoorden... maar zij zijn dan ook wellicht niet beschuldigd van liegen over hun prestaties.

Ronald Naar is waarschijnlijk de bekendste avonturier van Nederland. Niet alleen beklom hij de hoogste toppen van de wereld, maar ook bereikte hij beide polen en doorkruiste hij Groenland. In het dagelijks leven geeft hij presentaties over leiderschap en andere management-zaken en schrijft hij boeken. Zo schreef hij eerder onder andere 'De plaag van de ijswind', 'Ijle horizon' en 'Dwars door Groenland'.

Over Uitgeverij Tirion
Tirion Uitgevers in Baarn is een succesvolle uitgeverij in de non-fictie markt. De uitgeverij is ontstaan uit een samenvoeging van diverse uitgeverijen: Tirion Uitgevers, Bosch & Keuning, Cantecleer en La Rivière Creatief. De uitgeverij richt zich met een aantal specifieke fondsen, te weten culinair, natuur, hobby, sport en actuele titels, op een uitgebreid publiek. Bekende auteurs van de uitgeverij zijn: Daphne Deckers, Martin Gaus, Paul Fagel, Thea van Mierlo en Gordon Ramsay.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 7.00.
Er zijn 3 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'Hoge toppen vangen veel wind' van Ronald Naar.

Het WORST-CASE SCENARIO Survival Handboek OP REIS (Joshua Piven en David Borgenicht)