Christo Motz: Survival medicine
ISBN: 9038916787
304 pagina's

Survival medicine
Christo Motz

Het handboek Survival medicine van Christo Motz is een soort van combinatie van een survivalgids en een schriftelijke cursus buitensport-EHBO. De gids bespreekt namelijk niet alleen zaken als het zoeken van voedsel en het maken van vuur, maar gaat ook (zeer diep) in op nagenoeg alle aspecten van het toepassen van eerste hulp in geval van ongevallen in de buitenlucht. Het handboek is opgedeeld in vier aparte delen en een serie bijlagen.

Het eerste deel bespreekt algemene survivaltechnieken, zoals maken van vuur, maken/zoeken van onderdak, het vinden van voedsel en het vinden van je weg in de wildernis. Zeker in het begin lijkt dit allemaal wat zweverig te gebeuren, want Motz komt onder andere aan met de elementen lucht, vuur water en aarde. Voor mensen die daar geen binding mee hebben kan dat echter ook een eye-opener zijn, zeker als je doorleest over hoe je rustig kunt worden in noodsituaties door gewoon bepaalde ademhalingstechnieken toe te passen. Het hoofdstuk sluit af met een korte inleiding in urban survival, gezien de toestanden na de Tsunami en de overstromingen in New Orleans zeker geen overbodige informatie in deze tijd.

Het volgende deel van het boek gaat over Wilderness First Aid. Hierbij gaat de auteur vrij diep in om nagenoeg alle facetten van het toepassen van eerste hulp en het redden van de tochtgenoot in geval van een (ernstig) ongeval. Hierbij neemt de auteur ook geen blad voor de mond en worden er diverse praktijk voorbeelden bij gehaald om zaken duidelijk te maken. Hierbij wordt ook realistische gekeken naar Wilderness First Aid: in geval van een zeer ernstig ongeluk is het vaak zinloos om een slachtoffer proberen opnieuw bij kennis te brengen of te reanimeren als er niet vrijwel direct ook professionele hulpdiensten ter plaatse kunnen zijn. De auteur is hier dan ook zeer duidelijk over wie je het eerst moet helpen: de slachtoffers die wél kans van overleven hebben.

Het derde deel heeft de naam ‘Environmental Emergencies’ en bespreekt dingen als bevriezing, verdrinking, hoogteziekte, bliksem, etc. Een groot deel van dit hoofdstuk gaat ook vooral in op het voorkomen van problemen, door bijvoorbeeld een goede hygiëne of hoe je je kunt weren tegen extreme kou.

In het laatste (zeer kleine) deel komen de diverse soorten alternatieve Chinese geneeswijzen aan bod. In een paar pagina’s wordt uitgelegd wat ‘Traditional Chinese Medicine’ voor je kan betekenen.

Het boek luit af met een serie bijlagen, waaronder reisverhalen van de auteur zelf, diverse handige schema’s (benaderingsschema, NATO-alfabet, gewondenkaart, etc.) en een overzicht van bronnen om meer informatie te vinden op zowel het Internet als de bibliotheek.

Het handboek Survival medicine is zeer compleet en gaat vrij diep in op wat te doen in geval van nood. Jammer genoeg zijn er naar mijn idee wel vrij weinig illustraties opgenomen, hoewel de auteur al vanaf het begin duidelijk maakt dat je EHBO niet uit een boekje kunt leren. Alleen door te doen krijg je de techniek en de te volgen procedures goed in je hoofd en zul je ze ook daadwerkelijk kunnen toepassen in geval van nood.

Christo Motz (1964) is de initiatiefnemer van FYLGJUR, bushcraft, trekking & wilderness medicine. Hij is voormalig leraar voortgezet onderwijs, kaderinstructeur EHBO (Oranje Kruis), docent Reanimatie (Oranje Kruis/Nederlandse Reanimatie Raad), Instructor trainer BLS/AED (NRR, Stichting Medizon/American Heart Association), Wilderness-EMT en is hoofd-brandwacht. Hij is vader van een vijtienjarige zoon.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 7.60.
Er zijn 5 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'Survival medicine' van Christo Motz.

De 25 mooiste beklimmingen (In het spoor van de profs) (Richard Plugge)