Jan Witte: Santiago de Compostella (Historische Route)
ISBN: 9038916949
118 pagina's

Santiago de Compostella (Historische Route)
Jan Witte

Het maken van een pelgrimstocht wordt steeds populairder. Niet alleen onder de mensen die de tocht daadwerkelijk om religieuze reden wllen volbrengen, maar ook onder de steeds groter worden groep mensen die een sabatical nemen en daarbij kiezen voor het tot zich zelf komen tijdens een extreem lange wandeltocht. En natuurlijk is de pelgrimage naar Santiago de Compostella dan bij uitstek de meest populaire onder de ''pelgrims'.

Het boek begint met uit te leggen waarom mensen überhaupt de lange tocht naar Santiago de Compostella zouden willen maken. Daarbij besteedt hij niet alleen aandacht aan het religieuze aspect van de tocht, maar komen ook de andere wandelaars aan de orde. Wandelaars die niet direct onder de noemer 'pelgrim' vallen, maar bijvoorbeeld meer als avonturier op pad gaan op zoek naar wat dan ook.

Dat er meer wegen naar Rome leiden weten velen al, maar met zijn uitgebreide beschrijvingen maakte de auteur van deze gids duidelijk dat er ook een groot aantal manieren zijn om in Santiago te komen. Daarbij komen eerste de verschillende mogelijkheden in Frankrijk aan bod. Parijs, Vezelay, Le Puy en Arles komen allemaal aan bod. Van het Spaanse gedeelte van de pelgrimstocht beperkt de auteur zich (logischerwijs) tot de twee opties die de pelgrim heeft vanuit het Noorden: via Col du Somport en de Col de Size.

De beschrijvingen zijn geen droge opsommingen van de bezienswaardigheden die je als pelgrim onderweg zult tegenkomen, maar meer een overzicht van interessante stops die je kunt maken om de route interessanter te maken. Het betreft dan ook geen overzicht van overnachtingsmogelijkheden, maar juist een goed beschreven uitleg van de geschiedenis van de plaatsen die de wandelaar passeert. Daardoor krijg je als wandelaar een beter begrip van het feit waarom de route juist zo loopt als je hem op dat moment aan het volgen bent en wordt het je extra duidelijk gemaakt dat de route zeker niet toevallig langs bepaalde steden en dorpen komt.

De opzet die is gekozen voor dit boek maakt het niet direct tot een praktische gids voor mensen die op zoek zijn naar overnachtingsmogelijkheden of complete routebeschrijvingen. De pelgrims die tijdens het lopen van de tocht echter een veel beter begrip willen hebben van de gekozen route en de plaatsen waar ze doorheen wandelen, doen er goed aan deze gids aan te schaffen. Het zal de beleving van de tocht zeker vele malen intenser maken. Voor hen is deze gids misschien zelfs wel onmisbaar.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'Santiago de Compostella (Historische Route)' van Jan Witte.

Dagstappergids West-Vlaanderen (Luc Defoort, e.a.)
Geogids Corsica (Vincent Noyoux)