Peter de Ruiter: Digitaal fotograferen onderweg
ISBN: 9038914512
188 pagina's

Digitaal fotograferen onderweg
Peter de Ruiter

Digitaal fotograferen onderweg is een 'soort van vervolg' op het eerder verschenen boek 'Fotograferen onderweg' van Frank Muller. Daar waar Muller nog uitging van gebruik van een gewone camera, daar bespreekt Peter de ruiter de mogelijkheden van de digitale camera. De cover-foto van het boek is ongeveer hetzelfde als van het boek van Frank Muller, maar inhoudelijk gaat dit boek veel meer (te veel?) in op de techniek achter digitaal fotograferen dan het fotograferen zelf en geeft het zo veel praktische tips als Frank Muller dat deed.

In het boek wordt aangedacht besteed aan waar je op moet letten bij de aanschaf van een digitale camera en welke zaken belangrijk zijn bij het maken van een keuze. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar wat de camera kan, maar ook wat je eigenlijk echt nodig hebt en wat dus belangrijk is om naar te kijken. Daarbij wordt ook gekeken naar zaken als opslagmedia en het digitaal versturen van foto's naar de thuisblijvers (waarbij de auteur en passant zijn eigen website promoot).

Naast de verschillende tips over hoe te fotograferen wordt er in het boek uiteraard ook uitvoerig gesproken over de voordelen van juist het digitaal fotograferen. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken hoe je foto's mooier, levendiger en beter kunt maken middels grafische programma's. Maar bijvoorbeeld ook hoe je verschillende foto's kunt combineren om er iets geheel anders van te maken. Dit gaat dus niet zo zeer over het digitaal fotograferen onderweg, maar is meer iets voor als je thuiskomt en blijkt dat je foto's toch niet zo fantastisch waren.

Het boek is tot slot nog voorzien van enkele handige bijlagen, waaronder een lijst met vertalingen van de vraag 'Mag ik een foto van u maken?' en een overzicht van bruikbare literatuur en de diversie symbolen en camera's.

Tot slot nog een kanttekening: één van de laatste foto's in het boek betreft een foto binnen het mausoleum van Shah-e Cheragh waar fotograferen (en toeristen!) verboden is/zijn. Door toch een foto van af te drukken die binnen gemaakt, plus de uitleg hoe een dergelijke foto gemaakt kan worden toont de auteur weinig respect voor de shiïiten voor wie dit een belangrijke pelgrimsplaats is. Jammer!
NB: In de tweede druk is deze foto inmiddels verwijderd uit het boek.

Peter de Ruiter is een bereisd fotograaf, met een voorkeur voor digitale media. Op zijn vele reizen heeft hij de mogelijkheden avn de digitale fotografie verkend en beproefd. Tijdens zijn laatste reis door India belandde hij met camera en al in de rivier de Ganges. Gelukkig had hij een backup gemaakt... Hij publiceert in diverse bladen en geeft presentaties.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 8.00.
Er zijn 1 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'Digitaal fotograferen onderweg' van Peter de Ruiter.

Handboek reizen met kinderen (Yvonne Verboeket)