Michiel Roscam Abbing : De nationale parken van Nederland
ISBN: 9789021535128
Uitgeverij: Kosmos Uitgevers

De nationale parken van Nederland
Michiel Roscam Abbing

Michiel Roscam Abbing bezocht samen met fotograaf Tom van der Laan de twintig Nationale Parken die Nederland rijk is. In dit gebonden boek laten zij vervolgens in woord en beeld zien hoe mooi natuur in Nederland kan zijn. Niet door enkel mooie plaatjes met beschrijvingen op te nemen, maar daadwerkelijk de parken ‘uit te leggen’. Waarom ze zijn ontstaan, wat er leeft en wordt beschermd en hoe de toekomst van de parken er uit ziet. Want het beheer van natuur is een lastige taak, die tijd en geld kost en vooral om veel kennis en geduld vraagt. Het boek is zo niet alleen een prachtig boek om te lezen en te bekijken geworden, maar tevens een erg leerzaam boekwerk dat laat zien waarom we deze parken moeten koesteren.

Natuur om te koesteren

De ondertitel van dit boek luidt ‘Natuur om te koesteren’ en de auteur legt in zijn inleiding uit waarom je dat eigenlijk op twee manieren moet opvatten. Enerzijds laten mensen zich namelijk koesteren door de natuur wanneer ze genieten van een rondwandeling in één van de twintig nationale parken die ons land kent. Anderzijds moeten we de natuur van die 20 parken koesteren om het te behouden. En dat het behouden van de natuur geen sinecure is laat de auteur goed merken in de beschrijvingen van de verschillende nationale parken.

Aandacht voor flora en fauna

Middels schitterende foto’s en gedegen uitleg krijg je als lezer een goed inzicht in de flora en fauna van de verschillende nationale parken. Het aantal foto’s in het boek is groot, maar de kwaliteit ervan is nog veel groter. Schitterende beelden van de kleinste insecten tot de grootste edelherten die er in Nederland te vinden zijn. Bovendien geven de landschapsfoto’s en foto’s van bloemen, planten, struiken en bomen je een mooi algemeen beeld van het betreffende nationale park. In de uitleg is vaak te lezen welke flora en fauna zo speciaal is in het betreffende nationale park en hoe het met de verschillende flora en fauna staat. Sommigen worden immers met uitsterven bedreigd, terwijl anderen juist floreren dankzij de beschermende functie van het nationale park.

Praktische informatie en kaarten

Achterin het boek staat praktische informatie met betrekking tot de nationale parken van Nederland. Denk daarbij aan een overzicht van de verschillende organisaties die bij het beheer en onderhoud van de verschillende parken betrokken zijn, maar ook aan overzichtelijke topografische kaarten van alle nationale parken. Handig daarbij is de vermelding van zowel de bezoekerscentra van de bewuste parken, als ook het overzicht van de recreatiemogelijkheden in elk park. Uiteraard wordt er naar internet verwezen voor actuele informatie per park.

Over Kosmos Uitgevers

Kosmos Uitgevers is toonaangevende uitgeverij in de markt van informatieve publieksuitgaven. De uitgeverij – gevestigd te Utrecht – is in 1992 ontstaan uit de fusie van Uitgeverij Kosmos en Uitgeverij Zomer & Keuning. Als Kosmos Uitgevers maken wij deel uit van NDC|VBK, dé uitgevers. Kosmos Uitgevers richt zich op het uitgeven van Nederlandstalige non-fictie. De basis ligt in het uitgeven van boeken met een relevante, vaak praktische inhoud, content die van blijvende waarde is voor onze lezers.

Er zijn voor dit boek nog geen andere meningen ingezonden. Geef daarom vandaag nog jouw mening over 'De Nationale Parken van Nederland' van Michiel Roscam Abbing.

De 100 mooiste dagwandelingen in de Pyreneeën (deel 2) (Ton Joosten)
123 Natuurgids Paddenstoelen (Ewald Gerhardt)