Tyron van Hee: De 10 geboden van de wereldreiziger
ISBN: 9789020971514
141 pagina's

De 10 geboden van de wereldreiziger
Tyron van Hee

De ware reiziger weet dat reizen niet altijd ontspanning betekent. Dat reizen zelfs vaker inspannend is te noemen, zeker als je buiten de gebaande paden reist. Deze gids is juist voor die reizigers die inderdaad nog wel eens van het gebaande pad willen afwijken en op ontdekkingsreis willen gaan. Hoewel ze al vrij snel zullen doorkrijgen dat echt ontdekken nauwelijks meer mogelijk is in deze tijd. Een feit dat ook in dit boek aandacht krijgt.

Tyron van Hee schrijft over de regels waar je je als reiziger maar het beste aan kunt houden. Zijn tien geboden zijn gebaseerd op eigen ervaringen en het is dan ook duidelijk dat de auteur zelf ook door schade en schande wijzer is geworden. De gids is namelijk doorspekt met anekdotes en ervaringen die het bewijs leveren dat een reiziger de genoemde geboden maar beter kan opvolgen.

Het leuke aan deze gids is dat het de reiziger aanspreekt op diens eigen verantwoordelijkheden en gezonde verstand. Daarbij is de auteur lekker direct en schroomt hij niet om en toe flink sarcastisch uit de hoek te komen. Mede daardoor is de gids waarschijnlijk ook zo lekker om door te lezen. De voorbeelden die worden gegeven zijn namelijk lekker duidelijk en over het algemeen direct terug te leiden naar eigen ervaringen van e auteur.

Overigens blijft het in de gids niet enkel bij tien geboden. Die worden immers ook op de voorkant van het boek al opgesomd. He boek gaat veel verder met praktische tips en verhalen die duidelijk maken van het waarom van het betreffende gebod. Sommige van de tips die worden gegeven lijken wat vreemd, maar als ware reiziger zul je al snel merken dat je je verwachtingen steeds opnieuw moet bijstellen om niet door te draaien tijdens het reizen.

Hoewel ik eerst dacht dat deze gids vooral bedoeld was voor backpackers, werd al snel duidelijk dat ook andere reizigers nut zullen hebben van het boek. Wie wil immers niet geld besparen op zijn trip of zo lang mogelijk goede vrienden blijven met zijn of haar reisgenoten? Voor mij is deze gids dan ook aanrader voor een ieder die zijn voordeur achter zich dichttrekt om op pad te gaan.

Tyron van Hee (1975) trekt verbeten de wereld rond. Hij reist uit nieuwsgierigheid, uit idealisme en af en toe uit liefdesverdriet. In het gewone leven runt hij een betonbedrijf.

Anderen gaven dit boek gemiddeld een score van 6.25.
Er zijn 4 inzendingen, bekijk ze hier of geef direct jouw mening over 'De 10 geboden van de wereldreiziger' van Tyron van Hee.